کد sr-25996  
عنوان اول بررسی تاثیر تطبیق منزل بر سطح تکامل در کودکان فلج مغزی 15 تا 60 ماهه  
نویسنده زهرا قربانپور کلخوران  
نویسنده روشنک وامقی  
نویسنده سیدعلی حسینی  
نویسنده مهدی رصافیانی  
نویسنده حمید دالوند  
نویسنده پوریا رضاسلطانی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه فصلنامه توانبخشی  
شماره پیاپی 56  
سال 1392شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 107  
شماره صفحه (تا) 114  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف
هدف این مطالعه تعیین تاثیر تطبیق منزل بر سطح تکامل در کودکان فلج مغزی 15 تا 60 ماهه می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه ی تجربی، 40کودک 15 تا60 ماهه ی فلج مغزی از بین مراجعه کنندگان به کلینیک های توانبخشی تهران مطابق معیارهای تحقیق انتخاب شدند و پس از همتاسازی از نظر نوع فلج مغزی، نوع کلینیک، سن کودک، بهره ی هوشی، تعداد جلسات کاردرمانی و سطح طبقه ای عملکرد حرکتی درشت به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند.ابزار جمع آوری داده ها شامل: فرم مشخصات دموگرافیک و آزمون غربالگری تکاملی سنین و مراحل بود. داده ها در 2 نوبت، قبل از مداخله و 3 ماه بعد از مداخله توسط فردی غیر از محقق جمع آوری شد. اجرای مداخله به این شکل بود که محقق در منزل کودکان گروه مداخله حضور می یافت و آموزشهای مربوط به مراقبت های ویژه ی روزمره ی زندگی را به صورت عملی طی 1 جلسه ی 4 ساعته در منزل همراه با تطبیق منزل ارائه می داد. سپس در طول 3 ماه اجرای مداخله را توسط والدین پیگیری می کرد.در نهایت داده ها مورد تجزیه تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که پیشرفت سطح تکامل به طور کلی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بعد از 3 ماه مداخله به طور معناداری بیشتر بود (p=0.015).اما میانگین پیشرفت در ابعاد ارتباط (p=0.713)، حرکات درشت (p=0.2)، حرکات ظریف (p=0.329) و حل مسئله (p=0.981) بین دو گروه معنادار نبود در حالی که میانگین پیشرفت در بعد شخصیتی – اجتماعی تکامل بین دو گروه بعد از 3 ماه مداخله معنادار بود (p<0.001)و این پیشرفت در گروه مداخله بیشتر بود.
نتیجه گیری
در این مطالعه اینگونه جمع بندی شد که تطبیق منزل و آموزش مراقبت های ویژه ی روزمره ی زندگی، به مراقبین، در منزل، باعث پیشرفت سطح تکامل به طور کلی در کودکان فلج مغزی 15 تا 60 ماهه می شود.
کلید واژگان: فلج مغزی، تطبیق منزل، سطح تکامل  
تاریخ ثبت در بانک 9 اسفند 1398