کد sr-25989  
عنوان اول بررسی هم خوانی پیش بینی کاردرمان گران از توانایی دستی آتی مبتلایان به فلج مغزی 4 تا 18 ساله با نتایج مقیاس طبقه بندی توانایی دستی(MACS)  
نویسنده آزاده ریاحی  
نویسنده سمیرا یزدانی قادیلایی  
نویسنده مینو کلانتری  
نویسنده نسرین جلیلی  
نویسنده حمید دالوند  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک  
شماره پیاپی سال 19 شماره 5  
سال 1395شمسی  
ماه مرداد  
شماره صفحه (از) 51  
شماره صفحه (تا) 59  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف
تعیین میزان توانایی کودکان فلج مغزی توسط سازمان هایی هم چون بهزیستی، نقش مهمی را در برنامه ریزی درمان و ارائه خدمات حمایتی بازی می کند. سیستم طبقه بندی توانایی دستی، قسمتی از این مهم را به انجام می رساند. در استان مازندران، پیش بینی توانایی دستی به صورت شهودی و بدون ابزار صورت می گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی هم خوانی پیش بینی کاردرمان گران از عملکرد دستی آتی مبتلایان به فلج مغزی با مقیاس MACS انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع مقطعی است و جامعه مورد بررسی آن شامل 12 کاردرمان گر شاغل در مراکز توان بخشی تحت نظارت اداره بهزیستی استان مازندران می باشد. در ابتدا کاردرمان گران توانایی دستی 100 فرد مبتلا به فلج مغزی را براساس پیش بینی خود به پنج سطح طبقه بندی نمودند. محقق در مرحله بعد، تمامی این افراد را بر اساس مقیاس MACS طبقه بندی نمود. در انتها میزان هم خوانی پیش بینی درمان گر و محقق مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
ضریب کاپای وزنی مقیاس MACS با سطح معنی داری 001/0>p در سطح یک 671/0 و در سطح پنج 747/0 بود که هر دو بیان گر میزان توافق خوبی بودند. این ضریب در سطح سه و چهار به ترتیب 471/0 و 444/0 بود که نشان دهنده توافق نسبتا خوبی بود. ضرب کاپای وزنی در سطح دو نیز برابر با 358/0 و نشان دهنده توافق کم بود.
نتیجه گیری
با وجود هم خوانی بین پیش بینی درمان گر و محقق، مقیاس MACS به عنوان ابزاری مفید در طبقه بندی میزان توانایی دستی کودکان فلج مغزی و پیش بینی نیاز یا عدم نیاز آنان به وسایل کمکی و تطابقی توسط کاردرمان گران در مراکز توان بخشی و ادرارات بهزیستی مورد استفاده قرار می گیرد.
کلید واژگان: فلج مغزی، توانایی دستی، مقیاس طبقه بندی توانایی دستی، مقیاس MACS  
تاریخ ثبت در بانک 9 اسفند 1398