کد sr-25986  
عنوان اول تعیین نیازهای آموزشی هندلینگ مادری به مراقبان خانوادگی و کودکان فلج مغزی در منزل بر اساس سطح عملکرد حرکتی درشت در شهر اراک  
نویسنده لیلا دهقان  
نویسنده حمید دالوند  
نویسنده عبدالرضا یاوری  
نویسنده فخرالدین شریعتمداری  
نویسنده اکرم ولی زاده  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک  
شماره پیاپی سال 19 شماره 8  
سال 1395شمسی  
ماه آبان  
شماره صفحه (از) 48  
شماره صفحه (تا) 56  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف
شناخت نیازهای واقعی کودکان فلج مغزی و خانواده های آن ها، به درمان گران جهت ارایه خدمات درمانی مناسب کمک شایانی می کند. هدف از این مطالعه، تعیین نیازهای آموزشی هندلینگ مادری به مراقبان خانوادگی و کودکان فلج مغزی در منزل بر اساس سطح عملکرد حرکتی درشت می باشد.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی بود که به صورت مقطعی انجام شد. جامعه هدف کودکان فلج مغزی 4 تا 12 ساله شهر اراک و نمونه های در دسترس کودکان مراجعه کننده به مراکز توان بخشی بودند که از بین آن ها 186 کودک که شرایط ورود به مطالعه را داشتند به صورت ساده و هدف مند انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده، سامانه طبقه بندی عملکرد حرکتی درشت (GMFCSE&R)، برای ارزیابی شدت ضایعه عملکرد حرکتی درشت و مقیاس عملکرد کاری کانادایی (COPM) برای تعیین نیازها بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی و آنالیز واریانس دو طرفه استفاده شد.
یافته ها
بیشترین نیاز آموزشی هندلینگ، آموزش در حیطه مراقبت از خود به ویژه آموزش در زمینه های سرویس بهداشتی، غذا دادن و تحرک و جا به جایی بود که به سطح V سامانه عملکرد حرکتی درشت (جا به جایی با صندلی چرخ دار دستی توسط دیگران) مربوط می شد. تفاوت معنی داری بین نیازهای آموزشی هندلینگ مادری کودکان فلج مغزی از لحاظ سن و شدت ضایعه عملکرد حرکتی درشت وجود نداشت(05/0p>).
نتیجه گیری
به نظر می رسد درمان گران بهتر است همراه با استفاده از سایر مداخلات درمانی، آموزش های هندلینگ مادری را به ویژه در حیطه مراقبت از خود در برنامه درمانی خود اعمال کنند.
کلید واژگان: کودک فلج مغزی، هندلینگ مادری، سامانه طبقه بندی عملکرد حرکتی درشت  
تاریخ ثبت در بانک 9 اسفند 1398