کد sr-25982  
عنوان اول علل و پیامدهای فرسودگی شغلی در مراقبان شاغل در مراکز نگهداری از کودکان دارای فلج مغزی  
نویسنده سیدعلی حسینی  
نویسنده مهدی رصافیانی  
نویسنده حمید دالوند  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه فصلنامه طب توانبخشی  
شماره پیاپی سال 6 شماره 4  
سال 1396شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 132  
شماره صفحه (تا) 141  
زبان فارسی  
متن مقدمه و اهداف
مراقبت از کودکان دارای فلج مغزی در مراکز نگهداری، سخت، انرژی بر و طولانی مدت بوده و می تواند سبب بروز فرسودگی شغلی در مراقبان شود. لذا هدف از مطالعه حاضر شناسایی علل و پیامدهای فرسودگی شغلی از دید مراقبان، مدیران و درمانگران شاغل در مراکز نگهداری از کودکان دارای فلج مغزی در جامعه ایرانی می باشد.
مواد و روش ها
مطالعه کیفی حاضر، از نوع تحلیل محتوا بود که با مشارکت 9 مراقب، 2 مدیر مرکز و یک فیزیوتراپیست انجام شد. افراد بر اساس نمونه گیری به صورت هدفمند و تا رسیدن به اشباع انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق فردی نیمه ساختارمند در مرکز و بخش های نگهداری از کودکان دارای فلج مغزی جمع آوری شدند. کلیه مصاحبه ها ضبط، بازنویسی و مرور شد. سپس به روش تحلیل محتوای عرفی و با استفاده از مقایسه مداوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
از مجموع مصاحبه ها 623 کد باز یا اولیه به دست آمد. این کدها در طی فرآیند تجزیه و تحلیل در سه درون مایه اصلی: تنیدگی های مراقبتی، ماهیت شغلی مراقبت کردن و چالش ها و کاستی های سازمانی و مدیریتی و 9 زیر درون مایه طبقه بندی شد.
نتیجه گیری
شناسایی چالش ها و موانع موجود، سبب افزایش آگاهی مدیران و متعاقبا برنامه ریزی بهتر اداری و سازمانی به منظور افزایش کیفیت خدمات مراقبتی در مراکز می شود.
کلید واژگان: مراقب، فلج مغزی، فرسودگی شغلی، تحلیل محتوا  
تاریخ ثبت در بانک 9 اسفند 1398