کد sr-25977  
عنوان اول بررسی درک هم معنایی واژگانی کودکان با کم توانی ذهنی آموزش پذیر در مقایسه با کودکان عادی  
نویسنده عباسعلی آهنگر  
نویسنده مهرداد مظاهری  
نویسنده محدثه سلطانی نژاد  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه پژوهش در علوم توانبخشی  
شماره پیاپی سال 12 شماره 5  
سال 1395شمسی  
ماه سال  
زبان فارسی  
متن مقدمه
هم معنایی زمانی رخ می دهد که دو کلمه معنی مشابهی داشته باشد. از آن جایی که درک گفتار بر تولید آن مقدم است و با در نظر گرفتن این مساله که کودکان با کم توانی ذهنی آموزش پذیر به دلیل مشکلات ذهنی و پایین بودن بهره هوشی در درک زبان با مشکلاتی روبه رو هستند، بنابراین انجام پژوهشی در زمینه چگونگی درک هم معنایی می تواند در امر ارتباط زبانی این کودکان مثمر ثمر واقع گردد. در نتیجه، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی مقایسه درک هم معنایی با کودکان کم توانی ذهنی آموزش پذیر و کودکان عادی فارسی زبان بود.
مواد و روش ها
روش مطالعه حاضر از نوع علی- مقایسه ای بود. داده های پژوهش از طریق آزمون محقق ساخته درک هم معنایی به دست آمد. بدین منظور، از 15 کودک با کم توانی ذهنی آموزش پذیر از مدارس استثنایی و 15 کودک عادی از مدارس عادی شهر جیرفت خواسته شد تا به این آزمون پاسخ دهند. به منظور تجزیه و تحلیل و همچنین، آزمون فرضیه پژوهش در درک هم معنایی، از آزمون Independent t و جهت مقایسه درک انواع هم معنایی از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده گردید.
یافته ها
نتیجه آزمون t Independent در ارتباط با درک هم معنایی در کودکان با کم توانی ذهنی آموزش پذیر نشان داد که تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود داشت (05/0 > P).
نتیجه گیری
کودکان با کم توانی ذهنی آموزش پذیر در درک هم معنایی نسبت به کودکان عادی با مشکلاتی مواجه هستند. با وجود این، کودکان با کم توانی ذهنی آموزش پذیر در درک هم معنایی دو کلمه متعلق به گویش های متفاوت و دو کلمه هم معنی متعلق به دو زبان متفاوت تفاوتی نشان ندادند.
کلیدواژگان: درک هم معنایی، کودکان با کم توانی ذهنی آموزش پذیر، کودکان عادی  
تاریخ ثبت در بانک 9 اسفند 1398