کد sr-25974  
عنوان اول تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر نشانه های اختلال طیف اوتیسم در نوجوانان: یک مطالعه نیمه تجربی  
نویسنده حمیدرضا پوراعتماد  
نویسنده جلیل فتح آبادی  
نویسنده سعید صادقی  
نویسنده بیتا شلانی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه پژوهش در علوم توانبخشی  
شماره پیاپی سال 12 شماره 4  
سال 1395شمسی  
ماه سال  
زبان فارسی  
متن مقدمه
از مهم ترین مشکلات افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، نقص در مهارت های اجتماعی است که عملکرد روزانه فرد را مختل یا محدود می کند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر نشانه های اوتیسم در نوجوانان بود.
مواد و روش ها
این پژوهش به روش نیمه تجربی همراه با پیش آزمون- پس آزمون انجام شد. جامعه آماری مطالعه شامل 60 نفر از نوجوانان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا در شهر تهران بود که با روش نمونه گیری هدفمند، 12 نفر انتخاب شدند و در 10 جلسه 90 دقیقه ای (هفته ای دو جلسه) شرکت نمودند و پس از آن با استفاده از مقیاس Gilliam Autism Rating Scale (GARS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
آموزش مهارت های اجتماعی تاثیر معنی داری بر کاهش رفتارهای کلیشه ای (110/0 = P)، مشکل در برقراری ارتباط (260/0 = P)، تعاملات اجتماعی (080/0 = P) و علایم اختلالات رشدی (770/0 = P) نداشت.
نتیجه گیری
آموزش مهارت های اجتماعی به تنهایی تاثیر چندانی در علایم اختلال طیف اوتیسم نوجوانان ندارد. بنابراین، آموزش هایی که سایر حیطه های دارای مشکل این نوجوانان را پوشش می دهد، برای کاهش علایم این اختلال توصیه می شود.
کلیدواژگان: اوتیسم، مهارت های اجتماعی، نوجوانان  
تاریخ ثبت در بانک 9 اسفند 1398