کد sr-25966  
عنوان اول بررسی اثربخشی برنامه Son-Rise بر بهبود تعاملات اجتماعی و ارتباط کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم  
نویسنده سحر جاسمی  
نویسنده مینا احمدی کهجوق  
نویسنده مهدی رهگذر  
نویسنده ابراهیم پیشیاره  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه پژوهش در علوم توانبخشی  
شماره پیاپی سال 13 شماره 3  
سال 1396شمسی  
ماه سال  
زبان فارسی  
متن مقدمه
اختلال طیف اوتیسم، توانایی فرد برای برقراری ارتباط با دیگران و پاسخ مناسب به محیط بیرون را تحت تاثیر قرار می دهد. از جمله رویکردهای درمانی در کودکان مبتلا به این اختلال، برنامه Son-Rise است. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه Son-Rise بر بهبود تعاملات اجتماعی و ارتباط کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم انجام شد.
مواد و روش ها
این پژوهش یک کارآزمایی شبه بالینی با طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه شاهد بود. 30 کودک مبتلا به اختلال اوتیسم با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. کودکان به صورت تصادفی در دو گروه مداخله برنامه فشرده Son-Rise و شاهد (تحت مداخلات توان بخشی رایج) قرار گرفتند (در هر گروه 15 کودک). از ویرایش دوم آزمون Gilliam Autism Rating Scale (2-GARS) و مقیاس رشد اجتماعی Vineland به عنوان پیش آزمون و از آزمون 2-GARS برای ارزیابی مجدد استفاده گردید. داده ها با استفاده از آزمون های Independent t، Mann-Whitney، Paired t و Wilcoxon مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
برنامه Son-Rise در مقایسه با مداخلات توان بخشی رایج، سبب بهبود تعامل اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم شد (001/0 = P). اگرچه تفاوت معنی داری در مقایسه نتایج ارتباط شرکت کنندگان در دو گروه مشاهده نگردید (110/0 = P).
نتیجه گیری
می توان نتیجه گیری کرد که برنامه Son-Rise باعث بهبود تعامل اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم می شود، اما تاثیر این برنامه بر بهبود تعامل اجتماعی این گروه از کودکان، به بررسی بیشتر و تحقیقات مداخله ای تجربی آزمایشی با تعداد بیشتری از کودکان مبتلا به اوتیسم نیاز دارد.
کلیدواژگان: اوتیسم، ارتباط، نتیجه درمان، تعامل اجتماعی، کار درمانی، کودکان  
تاریخ ثبت در بانک 9 اسفند 1398