کد sr-25965  
عنوان اول تاثیر یک دوره آموزش بدمینتون بر جبران فعالیت های بنیادی در کودکان مبتلا به عقب ماندگی حرکتی  
نویسنده فرنوش فطروسی  
نویسنده محمود شیخ  
نویسنده رسول حمایت طلب  
نویسنده داود حومنیان  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه پژوهش در علوم توانبخشی  
شماره پیاپی سال 13 شماره 3  
سال 1396شمسی  
ماه سال  
زبان فارسی  
متن مقدمه
مهارت های حرکتی در کودکان با گذراندن مراحل رشد و نمو به بیشترین میزان ممکن برای پیشرفت در هر فرد نزدیک می گردد. با این وجود، رسیدن به این هدف به صورت خودکار حاصل نمی شود. از این رو، توجه به فعالیت های بنیادی در کودکان ضروری می باشد؛ چرا که عدم دسترسی به سطح پیشرفته این حرکات، فعالیت های دوران کودکی را کاهش می دهد و مانع دستیابی به حرکات تخصصی می گردد. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی تاثیر مهارت های بدمینتون بر جبران عقب ماندگی فعالیت های بنیادی در کودکان بود.
مواد و روش ها
شرکت کنندگان این پژوهش را دختران 7 تا 12 ساله شهر تهران که با عقب ماندگی حرکتی مواجه بودند، تشکیل داد. در ابتدا و انتهای تحقیق، پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از آزمون حرکات درشت Ulrich (2-Test of Gross Motor Development یا 2-TGMD) به عمل آمد. گروه آزمایش به مدت 12 هفته تحت آموزش مهارت های بدمینتون قرار گرفتند.
یافته ها
گروه آزمایش در مهارت های جابه جایی، به مراتب عملکرد بالاتری را نسبت به گروه شاهد که بدون تمرین در سطح فعالیت های روزمره نگهداشته شده بودند، نشان داد (001/0 = P). همچنین، یافته ها در رابطه با مهارت های دستکاری نیز تکرار گردید که بیانگر تاثیر تمرین بود (001/0 = P).
نتیجه گیری
تاکید بر لزوم جبران عقب ماندگی حرکتی در سنین مدرسه ضروری می باشد و آموزش مهارت های بدمینتون، تاثیر مثبتی در جبران عقب ماندگی فعالیت های بنیادی کودکان دارد.
کلیدواژگان: بدمینتون، فعالیت های بنیادی، عقب ماندگی حرکتی  
تاریخ ثبت در بانک 9 اسفند 1398