کد sr-25964  
عنوان اول بررسی و مقایسه وضعیت بلندی اصوات با استفاده از پرسش نامه خودارزیاب Profile of Aided Loudness (PAL) در افراد جوان و سالمند کم شنوای متوسط و شدید استفاده کننده از سمعک  
نویسنده فاطمه عبدالمجیدی  
نویسنده سمیه فلاح زاده  
نویسنده علیرضا گلچین نامداری  
نویسنده ثریا کهزادی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه پژوهش در علوم توانبخشی  
شماره پیاپی سال 13 شماره 3  
سال 1396شمسی  
ماه سال  
شماره صفحه (از) 118  
شماره صفحه (تا) 124  
زبان فارسی  
متن مقدمه
آزمون های ادیومتریک مرسوم، می توانند آسیب شنوایی یا عدم وجود آسیب را بررسی کنند، اما نمی توانند تاثیر ناتوانی یا معلولیت ناشی از کم شنوایی، میزان رضایت فرد از توان بخشی انجام شده یا تاثیر ناتوانی و یا معلولیت ناشی از نقص شنوایی را بررسی نمایند. پرسش نامه های خودارزیاب، این موارد را برای فرد کم شنوا مورد مطالعه قرار می دهند. پژوهش حاضر با هدف استفاده از پرسش نامه خودارزیاب Profile of Aided Loudness (PAL) جهت بررسی میزان رضایتمندی و بلندی اصوات برای افراد دارای سمعک و مقایسه کم شنوایی متوسط و شدید در افراد جوان و سالمند انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی، 20 نفر در محدوده سنی 40-20 سال به عنوان افراد جوان و 20 نفر در بازه سنی 80-60 سال به عنوان افراد سالمند شرکت نمودند. میزان رضایتمندی و بلندی از سمعک با استفاده از پرسش نامه خودازیاب PAL در گروه انتخابی مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها در نرم افراز تحلیل اطلاعات آماری تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
تفاوت معنی داری بین امتیازات بلندی در جوانان و سالمندان و مردان و زنان وجود نداشت. همچنین، اختلاف معنی داری در امتیازات بلندی صداهای آهسته مشاهده نشد، اما این تفاوت در صداهای متوسط و بلند معنی دار بود. تفاوت امتیازات رضایتمندی در کم شنوایی متوسط و شدید و در مردان و زنان معنی دار نبود، اما این امتیاز در جوانان و سالمندان اختلاف معنی داری را نشان داد.
نتیجه گیری
مقیاس PAL جهت ارزیابی میزان بلندی درک شده توسط فرد در دو وضعیت بدون سمعک و با سمعک به کار می رود. نتایج به دست آمده از این پرسش نامه در مقایسه با مقادیر هنجار در تنظیم سمعک کاربرد دارد. همچنین، نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که احساس بلندی تحت تاثیر میزان کم شنوایی و احساس رضایتمندی تحت تاثیر سن قرار دارد.
کلیدواژگان: درک بلندی، نظرسنجی و پرسش نامه، کم شنوایی  
تاریخ ثبت در بانک 9 اسفند 1398