کد sr-25959  
عنوان اول تاثیر آموزش لگودرمانی بر مهارت های اجتماعی کودکان کم شنوای پیش دبستانی  
نویسنده محمد عاشوری  
نویسنده مهدیه سفری  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه پژوهش در علوم توانبخشی  
شماره پیاپی سال 14 شماره 2  
ماه خرداد و تیر 1397  
زبان فارسی  
متن مقدمه
لگودرمانی یکی از برنامه های مداخله ای می باشد که باعث بهبود قابل توجه مهارت های اجتماعی کودکان کم شنوا می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی لگودرمانی بر مهارت های اجتماعی کودکان کم شنوای پیش دبستانی شهر اصفهان صورت گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی بود که با طرح پیش آزمون و پس آزمون، همراه با گروه شاهد انجام شد. بدین ترتیب، 24 کودک کم شنوای پیش دبستانی 4 تا 6 ساله در تحقیق شرکت نمودند. آزمودنی ها به روش نمونه گیری در دسترس از مرکز توان بخشی مادر و کودک آوا انتخاب شدند و به دو گروه 12 نفره آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش برنامه لگودرمانی را در 8 جلسه (هر جلسه 45 دقیقه) دریافت کردند؛ در حالی که این نوع آموزش به گروه شاهد ارایه نشد. داده ها به کمک مقیاس مهارت های اجتماعی Matson جمع آوری گردید و قبل و بعد از مداخله با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
لگودرمانی تاثیر معنی داری بر مهارت های اجتماعی و همه خرده مقیاس های آن شامل رفتار اجتماعی مناسب، رفتار غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتار تکانشی، برتری طلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن و ارتباط با همسالان) در گروه آزمایش داشت (001/0 > P).
نتیجهگیری
لگودرمانی باعث بهبود مهارت های اجتماعی کودکان کم شنوای پیش دبستانی می شود. در واقع، این شیوه درمانی از طریق بازی و ایجاد موقعیت ها و فرصت های خلاق برای برقراری ارتباط، موجب رشد و تحول مهارت های اجتماعی می گردد.
کلیدواژگان: مهارت اجتماعی، کم شنوا، کودک، پیش دبستانی  
تاریخ ثبت در بانک 9 اسفند 1398