کد sr-25932  
عنوان اول روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش نامه کیفیت زندگی کودکان فلج مغزی  
نویسنده نازیلا اکبرفهیمی  
نویسنده مهدی رصافیانی  
نویسنده فرین سلیمانی  
نویسنده روشنک وامقی  
نویسنده انوشیروان کاظم نژاد  
نویسنده زهرا نوبخت  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه فصلنامه توانبخشی  
شماره پیاپی 50  
سال 1391شمسی  
ماه زمستان  
زبان فارسی  
متن هدف
هدف از مطالعه حاضر تهیه نسخه فارسی پرسش نامه "کیفیت زندگی کودکان فلج مغزی" و بررسی روایی و پایایی آن بود.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی با روش توصیفی-تحلیلی و اعتبار سنجی طی 5 مرحله پرسش نامه کیفیت زندگی کودکان فلج مغزی به زبان فارسی ترجمه و سپس روایی و پایایی آن بررسی شد. والد 200 کودک فلج مغزی 12-4 ساله از جامعه در دسترس مراجعه کننده به 8 مرکز منتخب توانبخشی و 3 مدرسه کودکان جسمی-حرکتی نمونه گیری شد. داده های به دست آمده از نظر پایایی (تکرار پذیری به فاصله 3 هفته و هم خوانی درونی) و روایی [ظاهری، ساختاری با سامانه طبقه بندی توانایی دستی (MACS) و سامانه طبقه بندی عملکرد حرکتی درشت (GMFCS) و افتراقی آیتم ها] مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
ضریب همبستگی اسپیرمن بین این پرسش نامه و آزمون ام.ای.سی.اس (r=0/40-0/13) و آزمون جی.ام.اف.سی.اس (0/32-0/18=r) نشان دهنده ارتباط متوسط آنهاست. ٪75 موارد همبستگی نمرات هر یک از سوالات با نمره خرده مقیاس مربوطه معنی دار و مثبت بود. این نتایج نمایانگر روایی افتراقی مناسب آیتم ها برای این پرسش نامه است. آلفای کرونباخ 0/87-0/61 و خطای معیار اندازه گیری 15/27-4/8 و ضریب همبستگی درون رده ای 0/84-0/47بود که نمایانگر پایایی بالایی برای نسخه فارسی این پرسش نامه می باشد.
نتیجه گیری
نسخه فارسی پرسش نامه «کیفیت زندگی کودکان فلج مغزی» از پایایی و روایی قابل قبولی در انواع مورد بررسی برخوردار است و بنابراین می تواند به عنوان ابزار بالینی و تحقیقاتی مورد استفاده واقع شود.
کلیدواژگان: روایی، پایایی، کودکان، فلج مغزی، پرسشنامه کیفیت زندگی  
تاریخ ثبت در بانک 7 اسفند 1398