کد sr-25919  
عنوان اول سازمان ادراکی و انسجام مرکزی حین پردازش های دیداری در کودکان اتیسم: شواهدی برای از هم گسیختگی ارتباطات کارکردی در مغز اتیستیک  
نویسنده منصور بیرامی  
نویسنده تورج هاشمی  
نویسنده مجید محمودعلیلو،  
نویسنده مهدی علیزاده زارعی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه فصلنامه توانبخشی  
شماره پیاپی 58  
سال 1393شمسی  
ماه تابستان  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف
شواهد گوناگونی، الگوی تغییر یافته کارکردهای ادراکی را در مغز افراد اتیسم نشان داده اند، که خود می تواند مرتبط با و یا علت دیگر علایم تشخیصی این اختلال باشد. در مطالعه حاضر سازماندهی ادراکی دیداری در کودکان اتیسم موردبررسی قرار گرفت.این پردزاش ها نیاز به انسجام ادراکی اطلاعات و ارتباطات کارکردی بهنجار بین ساختار های نورونی مغز دارد.
روش
25 پسر اتیسم با عملکرد بالا و 25 پسر بهنجار رشدی، از نظر پردازش های ادراک دیداری ارزیابی گردیدند. محرک های دیداری شامل تصاویر گسسته(ناکامل) و کامل واز دو نوع تصاویر اشیاء جاندار و غیرجاندار بود که در صفحه نمایشگر ارائه می گردید و تکلیف آزمونی شامل نامگذاری سریع و دقیق تصاویر دیده شده بود. جهت مقایسه پاسخ ها در دو گروه از آزمون t مستقل و برای بررسی تاثیر عوامل درجه تکمیل (وضوح) ونوع تصویر بر پردازش های دیداری نمونه ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری تکراری استفاده شد.
یافته ها
اثر تعاملی درجه تکمیل، نوع تصویر و گروه بر پردازش های دیداری نمونه ها معنادار بود (p< 0.5). همچنین کودکان اتیسم هم در نامیدن تصاویر ناکامل ونیز بازشناسی اشیاء غیرجاندار عملکرد پایین تری داشتند(p=0.000)، در حالیکه هر دو گروه در بازشناسی تصاویر کامل اشیاء جاندار و غیر جاندار یکسان بودند(p=0.597). از سویی کلیه نمونه های مطالعه در نامگذاری تصاویر کامل بهتر از گسسته عمل کردند (p=0.000).
نتیجه گیری
نقص در بازشناسی تصاویر گسسته اشیاء، بخصوص، غیرجاندار، می تواند نشانگر اختلال در پردازش های مرتبط با انسجام مرکزی اطلاعات دیداری در مغز کودکان اتیسم باشد. تشخیص این تصاویر در این کودکان به طور معنادار با کودکان هنجار متفاوت بوده که می تواند نشانگر اختلال در سازمان ادراکی دیداری و شاهدی برای از هم گسیختگی ارتباطات کارکردی بین نواحی مغز می باشد.
کلیدواژگان: اتیسم، انسجام مرکزی، سازمان، ارتباطات کارکردی، بازشناسی تصویر  
تاریخ ثبت در بانک 7 اسفند 1398