کد sr-25915  
عنوان اول توزیع نیروی وزن بدن بر پنجه و پاشنه و در قبل و پس از ورزش درمانی در کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک دای پلژی  
نویسنده کیوان شریف مرادی  
نویسنده نادر فرهپور  
نویسنده محمدصادق صبا  
نویسنده نصرت الله فرج الهی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه فصلنامه توانبخشی  
شماره پیاپی 16  
سال 1384شمسی  
ماه تابستان  
زبان فارسی  
متن هدف
این پژوهش به منظور بررسی تاثیر توزیع نیروی وزن بدن بر پنجه و پاشنه و اثر تعدیل حسی کف پا در قبل و پس از ورزش درمانی در کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک دای پلژی انجام شد.
روش بررسی
تعداد 10 نفر از کودکان 15-8 ساله مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک از نوع دای پلژی به ترتیب با میانگین قد و وزن (m 0.09 ± m 1.35) و (kg 5.7 ± kg 30.8) به مدت 12 هفته تحت برنامه ورزش درمانی قرار گرفتند. با استفاده از یک دستگاه تعادل سنج میانگین نیروی ناشی از وزن بدن بر پنجه و پاشنه اندازه گیری شد. آزمونها در حالت های پایدار، نیمه پایدار و ناپایدار سطح اتکا و نیز با کفش و بدون کفش تکرار شدند.
یافته ها
بعد از برنامه ورزش درمانی میانگین نیروی ناشی از وزن بدن بر پنجه و پاشنه در وضعیت پایدار سطح اتکا هیچگونه تغییری نکرد (P>0.05). میانگین نیروی ناشی از وزن بدن بر پنجه و پاشنه پا در بیماران در وضعیت با و بدون کفش بعد از برنامه ورزش متعادل شد (P<0.05). این بهبودی بیشتر در وضعیت نیمه پایدار و ناپایدار سطح اتکا صورت گرفت.
در شرایط پایدار صفحه تعادل سنج بدلیل عدم تحریک گیرنده های حسی- عمقی عضلات دوقلو و نعلی، نیروی ناشی از وزن بدن بر پنجه و پاشنه مشابه قبل از درمان بود.
نتیجه گیری
افزایش توانایی بیماران در کنترل عضلات مچ پا بعد از ورزش درمانی، بیماران را قادر ساخت تا نیروی ناشی از وزن بر پنجه و پاشنه پا را متعادل تر سازند. پوشیدن کفش با پاشنه 3 سانتی متری از کشش عضلات پشت ساق پای بیماران که در حالت عادی دچار اسپاسم هستند، می کاهد و بدین ترتیب بیماران را در توزیع متقارن نیروی ناشی از وزن بر پاشنه و پنجه تواناتر می سازد. این نتیجه نشان دهنده اهمیت افزایش انعطاف پذیری عضلات اسپاسم دار و تقویت عضلات ریلکس در بیماران می باشد و اطلاعات مفیدی برای پزشکان جهت تشخیص و درمان ناهنجاری های مربوط به ایستادن کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک فراهم می نماید.
کلیدواژگان: فلج مغزی، نیروی ناشی از وزن بدن بر پنجه و پاشنه، دستگاه تعادل سنج، برنامه ورزش درمانی  
تاریخ ثبت در بانک 7 اسفند 1398