کد sr-25896  
عنوان اول اثربخشی آموزش گروهی تعامل والد- کودک بر مشکلات رفتاری و رابطه مادر- کودک در کودکان کم توان ذهنی  
نویسنده الهام کریمی  
نویسنده زهرا دشت بزررگی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه روان پرستاری  
شماره پیاپی سال 7 شماره 5  
سال 1398شمسی  
ماه آذر و دی  
زبان فارسی  
متن مقدمه
کم توانی ذهنی با مشکلات بسیاری از جمله دشواری رابطه با والدین و مشکلات رفتاری همراه است و یکی از روش های آموزشی برای کاهش مشکلات رفتاری و ارتباطی، آموزش تعامل والد- کودک می باشد. در نتیجه، هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش گروهی تعامل والد- کودک بر مشکلات رفتاری و رابطه مادر- کودک در کودکان کم توان ذهنی بود.

روش کار
مطالعه حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانش آموزان دختر کم توان ذهنی مراجعه کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر اهواز در سال تحصیلی 98-1397 بودند. از میان آنان 24 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه 12 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 60 دقیقه ای با روش آموزش گروهی تعامل والد- کودک آموزش دید و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های مشکلات رفتاری راتر (1967) و رابطه مادر- کودک پیانتا (1994) بودند. داده ها به کمک نرم افزار SPSS-21 و با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری تحلیل شدند.

یافته ها
یافته ها نشان داد که بین گروه های آزمایش و کنترل از نظر مشکلات رفتاری و رابطه مادر- کودک تفاوت معنی داری وجود داشت. به عبارت دیگر، آموزش گروهی تعامل والد- کودک باعث کاهش مشکلات رفتاری (001/0P<، 794/61F=) و بهبود رابطه مادر- کودک (001/0P<، 337/58F=) در کودکان کم توان ذهنی شد.

نتیجه گیری
بر اساس نتایج، استفاده از روش آموزش گروهی تعامل والد- کودک در کنار سایر روش های آموزشی برای کاهش مشکلات رفتاری و بهبود رابطه مادر- کودک در کودکان کم توان ذهنی توصیه می گردد.

کلیدواژگان: درمان، تعامل والد- کودک، رابطه مادر- کودک، مشکلات رفتاری، کم توان ذهنی  
تاریخ ثبت در بانک 7 اسفند 1398