کد sr-25887  
عنوان اول تاثیر هشت هفته بازی درمانی بر تعادل کودکان10 تا 12 ساله کم توان ذهنی  
نویسنده علی یلفان  
نویسنده نرگس جلال  
نویسنده بهنام غلامی بروجنی  
نویسنده لیلا احمدنژاد  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه فصلنامه علوم پیراپزشکی و توانبخشی  
شماره پیاپی سال 6 شماره 1  
سال 1396شمسی  
ماه بهار  
زبان فارسی  
متن هدف
در اجتماع ما گروه وسیعی از کودکان و بزرگسالان هستند که به گونه ای خاص از لحاظ جنبه های فکری، جسمی، عاطفی و یا ویژگی های رفتاری با دیگر همسالان خود تفاوت دارند. یکی از این اقشار آسیب پذیر کودکان کم توان ذهنی می باشند که به علت شرایط ذهنی و روانی ویژه در مقایسه با افراد سالم تحرک کمتری داشته و به همین علت دچار ضعفهای جسمانی- حرکتی می شوند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر هشت هفته برنامه بازی درمانی بر تعادل کودکان کم توان ذهنی بود..
روش بررسی
در این تحقیق نیمه تجربی، تعداد 30 نفر از کودکان کم توان ذهنی به طور تصادفی به دو گروه 15 نفره تجربی (با میانگین سنی2/8±12/06، قد1/33±145 سانتیمتر، وزن 1/38±42/33 کیلوگرم) و کنترل ( با میانگین سنی 2/8±12/26 سال، قد9/8±144سانتیمتر، وزن 1/31±43/66 کیلوگرم) تقسیم شدند. گروه تجربی یک دوره هشت هفته ای (سه جلسه در هفته) بازی های تعادلی منتخب را انجام دادند، در این مدت، گروه کنترل هیچ گونه تمرین قدرتی و تعادلی را تجربه نکردند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Spss16 و برای بررسی اختلاف بین دو گروه از t مستقل در سطح0/05 استفاده شد.
یافته ها
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تعادل آزمودنی ها در گروه تجربی در هر سه شاخص کلی، قدامی- خلفی، داخلی- خارجی در پیش آزمون و پس آزمون در گروه تجربی و نیز در مقایسه با گروه کنترل اختلاف معناداری داشتند (0/05≥p).
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر نشان داد که برنامه بازی درمانی ارائه شده در این پژوهش می تواند در بهبود تعادل کودکان کم توان ذهنی تاثیر بسزایی داشته باشد.
کلیدواژگان: بازی درمانی، تعادل، کم توان ذهنی  
تاریخ ثبت در بانک 7 اسفند 1398