کد sr-25884  
عنوان اول مقایسه ارتباطات غیرکلامی کودکان کم شنوای استفاده کننده از کاشت حلزون و سمعک  
نویسنده حمیده عباس نژاد  
نویسنده حمید طیرانی نیک نژاد  
نویسنده محمد مهدی قاسمی  
نویسنده نادر جهانگیری  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه فصلنامه علوم پیراپزشکی و توانبخشی  
شماره پیاپی سال 4 شماره 3  
سال 1394شمسی  
ماه پاییز  
زبان فارسی  
متن هدف
بررسی اثر مهارت های غیرکلامی در کودکان استفاده کننده از کاشت حلزون در مقایسه با کودکان با شنوایی طبیعی است که آیا این مهارت همانند گفتار، دارای تاخیر و اختلال هست و آیا عمل کاشت حلزون در بهبود این مهارت ها تاثیری دارد.
روش بررسی
پژوهش حاضر مطالعه ای مقایسه ای مورد- شاهدی بود. به روش نمونه گیری غیر تصادفی، 60 کودک دختر و پسر زیر سن هفت سال با شنوائی طبیعی، استفاده کننده از سمعک و کاشت حلزون بررسی شدند. آزمون مورد استفاده، آزمون اختلالات ارتباطی غیرکلامی Dyssemia بود. جهت تحلیل داده ها و مقایسه آنها از تحلیل واریانس Anova و آزمون Tukey استفاده شده است.
یافته ها
تحلیلات آماری با خطای کمتر از یک درصد و P<0/000 نشان داد که مهارت های ارتباطی در کودکان استفاده کننده از کاشت حلزون نسبت به کودکان با آسیب شنوایی شدید تا عمیق، خیلی بهتر بوده و همچنین از نظر ارتباطات اجتماعی نزدیک به کودکان با شنوایی طبیعی بودند.
نتیجه گیری
با بهبود شنوایی، کودکان می توانند در معرض ارتباطات اجتماعی و آموزش ها قرار گیرند. بنابراین، مهارت های کلامی و غیرکلامی آن ها بهبود خواهد یافت. همچنین پیشنهاد می شود والدین، کودک کم شنوای خود را بطور طبیعی همچون یک کودک شنوا در معرض محرکات کلامی و غیر کلامی مناسب قرار دهند.
کلیدواژگان: کاشت حلزون، سمعک، روش شنوایی، کلامی، ارتباطات اجتماعی، ارتباطات غیرکلامی  
تاریخ ثبت در بانک 7 اسفند 1398