کد sr-25880  
عنوان اول بررسی ویژگی های روان سنجی آزمایه تصویری بیان افعال در کودکان کم شنوای شدید فارسی زبان  
نویسنده منیژه زارعی محمودآبادی  
نویسنده اکبر دارویی  
نویسنده آذر مهری  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه فصلنامه علوم پیراپزشکی و توانبخشی  
شماره پیاپی سال 7 شماره 3  
سال 1397شمسی  
ماه پاییز  
زبان فارسی  
متن هدف
مقوله فعل از دیرباز یکی از پیچیده ترین بخش پژوهش های مربوط به دستور زبان در زبان فارسی به شمار می رود از طرفی کاهش شنوایی اثرات متفاوتی برمیزان گفتار افراد و عملکردهای آنان دارد. بررسی روایی محتوایی و ثبات درونی آزمایه تصویری بیان افعال فارسی در کودکان 4 الی 5 ساله کم شنوای شدید هدف پژوهش حاضر می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی، ابتدا فهرستی از افعال روزمره و پر بسامد زبان فارسی انتخاب شد و فهرست انتخابی به همراه تصاویر آن در پانل کارشناسی متشکل از اساتید گفتاردرمانی دانشگاه از نظر مناسب بودن تصاویر و افعال انتخابی از نظر پر بسامد بودن مورد بررسی قرار گرفت. به منظور روایی محتوایی آزمایه، مورد قضاوت 14 نفر از آسیب شناسان گفتار و زبان قرارگرفت و روایی با استفاده از روش Lawshe مورد سنجش قرار گرفت. سپس 17 کودک پنج و شش ساله کم شنوای شدید (9 دختر و 8 پسر) که با معیارهای ورود و خروج پژوهش مطابقت داشتند، شناسایی شدند. پس از انتخاب نمونه ها و اجرای آزمون، ثبات درونی آزمایه تصویری بیان افعال کودکان کم شنوا 5 الی 6 ساله با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد.
یافته ها
با بررسی پاسخ های 14 نفر از گفتاردرمانگرها مشخص شد که در کل 8/86% از افعال آزمایه از روایی محتوایی بالاتر از 51% برخوردار هستند به همین منظور 5 فعل از 38 فعل آزمایه حذف گردید و ارزش ثبات درونی 69/69% از گویه های آزمایه در بازه ارزشی 3/0 تا 7/0 قرار می گیرند.
نتیجه گیری
آزمایه بیان افعال تصویری در کودکان کم شنوای فارسی زبان از روایی محتوایی و ثبات درونی نسبتا مناسبی برای ارزیابی بیان افعال کودکان کم شنوا برخوردار است.
کلیدواژگان: کم شنوا، آزمون زبان، اعتباریابی، ارزیابی  
تاریخ ثبت در بانک 7 اسفند 1398