کد sr-25878  
عنوان اول بررسی تاثیر اسپلینت کوتاه شست بر عملکرد دست کودکان با فلج مغزی 12-8 ساله  
نویسنده نفیسه سادات شریفی  
نویسنده محمدهادی صاحبی  
نویسنده مهدی عبدالوهاب  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه فصلنامه علوم پیراپزشکی و توانبخشی  
شماره پیاپی سال 8، شماره 3  
سال 1398شمسی  
ماه پاییز  
زبان فارسی  
متن هدف
عملکرد دست در همه ی افراد به خصوص کودکان با فلج مغزی از ضرورت های زندگی روزانه است. افراد با اختلال عملکرد دست دچار مشکلاتی در مراقبت از خود، تحصیل، تفریح و مانند آن می شوند. فضای کافی در فضای وب اول دست برای حرکت به سمت خارج و دیگر حرکات شست و همچنین عملکرد دست ضروری است. اختلال عملکرد اندام فوقانی بخصوص دست یک پیامد رایج و ناتوان کننده در فلج مغزی است و نقص در عملکرد دست می تواند کیفیت زندگی این کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر اسپلینت کوتاه شست بر عملکرد دست، دامنه حرکتی مچ و شست کودکان با فلج مغزی می باشد.
روش بررسی
روش مطالعه در این پژوهش از نوع مداخله ای و بصورت قبل بعد می باشد. 15 کودک مبتلا به فلج مغزی از مدارس استثنایی جسمی حرکتی شهر تهران که شرایط ورود به مطالعه را داشتند، انتخاب شدند. کودکان از اسپلینت (با زاویه 40 درجه دور شدن شست از کف دست) به مدت 8 هفته، 8- 6 ساعت در روز و 6- 4 ساعت در شب استفاده کردند. در این مطالعه از تست Box & Block برای ارزیابی عملکرد دست و گونیامتر برای دامنه حرکتی مچ و شست دست غالب استفاده شد.
یافته ها
نتایج، بهبود معنادار در عملکرد دست (0/001=p) و افزایش دامنه حرکتی شست (0/02=p) به دنبال استفاده از اسپلینت را نشان می دهد، اما افزایش معناداری در دامنه حرکتی مچ (0/054=p) دیده نشده است.
نتیجه گیری
یافته های مطالعه فوق نشان می دهد که استفاده از اسپلینت کوتاه شست در کودکان با فلج مغزی می تواند جهت بهبود عملکرد دست و افزایش دامنه ی حرکتی شست دست غالب استفاده شود.
کلیدواژگان: اسپلینت کوتاه شست، عملکرد دست، فلج مغزی
چکیده مشاهده متن مقاله پژوهشی/اصیل زبان: فارسی

بررسی سطح ویتامینD3 معلولان ذهنی زن در مرکز توانبخ  
تاریخ ثبت در بانک 7 اسفند 1398