کد sr-25847  
عنوان اول فراتحلیل مطالعات اثربخشی روش های یادگیری مشارکتی بر بازده های تحصیلی دانش آموزان استثنایی  
نویسنده جواد مصرآبادی  
نویسنده ایوب فیضی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه کودکان استثنایی  
شماره پیاپی 56  
سال 1394شمسی  
ماه تابستان  
زبان فارسی  
متن هدف
پژوهش حاضر با هدف ترکیب مطالعات انجام شده در حوزه اثربخشی روش های یادگیری مشارکتی بر بازده ه تحصیلی کودکان استثنایی انجام شده است.
روش
روش مورد استفاده در این پژوهش فراتحلیل می باشد. جامعه آماری شامل مطالعات در دسترس مرتبط بود که در فاصله سال های 1370 تا 1392 در داخل کشور به صورت مقاله تمام متن و پایان نامه در پایگاه های اطلاعاتی (Noormags، Magiran، SID و Irandoc) در دسترس بودند. به منظور جمع آوری اطلاعات از چک لیست مشخصات طرح های پژوهشی (مصرآبادی، 1389) استفاده شد. پس از بررسی ملاک های ورود و خروج، 19 اندازه اثر از 7 مطالعه دارای شرایط فراتحلیل، به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل حساسیت، نمودار قیفی، مدل های ثابت و تصادفی و تحلیل ناهمگنی با استفاده از نرم افزار CMA استفاده گردید.
یافته ها
تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهش ها نشان داد که روش های یادگیری مشارکتی بر بازده های تحصیلی دانش آموزان استثنایی دارای اثربخشی مثبتی می باشند. به طوری که پس از حذف سه اندازه اثر پرت مقدار اندازه اثر ترکیبی برای مدل اثرات ثابت (مدل انتخاب شده برای این فراتحلیل) برابر با 761/ 0 به دست آمد که از لحاظ آماری معنادار بود (01/ 0>P).
نتیجه گیری
بنابراین می توان گفت که روش های یادگیری مشارکتی در بازده تحصیلی کودکان استثنایی موثر بوده است.
کلیدواژگان: یادگیری مشارکتی، بازده های تحصیلی، کودکان استثنایی، فراتحلیل  
تاریخ ثبت در بانک 6 اسفند 1398