کد sr-25813  
عنوان اول بررسی ارتباط بین نوع فعالیت بدنی با کیفیت زندگی و افسردگی در افراد دچار آسیب نخاعی  
نویسنده الهام جوادی زاده  
نویسنده شهریار پروانه  
نویسنده ستاره قهاری  
نویسنده ندا علیزداه تخته چوبی  
نویسنده ایوب سخایی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی شماره 1  
سال 1398شمسی  
ماه سال  
متن هدف
یکی از عوارض جانبی بسیار رایج آسیب نخاعی، کاهش عملکرد جسمی است که موجب افسردگی و کاهش کیفیت زندگی در این افراد می گردد. با اینکه ارتباط ارتقای فعالیت بدنی در جمعیت عادی و افراد دچار آسیب نخاعی با بهبود کیفیت زندگی و کاهش افسردگی دیده شده است، لازم است بدانیم که چه نوع از فعالیت بدنی می تواند بر افزایش کیفیت زندگی و کاهش افسردگی موثر باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین نوع فعالیت بدنی با کیفیت زندگی و افسردگی در افراد دچار آسیب نخاعی بود.

روش بررسی
مطالعه حاضر مطالعه ای توصیفی تحلیلی به شیوه مقطعی بود. تعداد 60 نفر با آسیب نخاعی از افراد مراجعه کننده به انجمن ضایعه نخاعی تهران در این پژوهش شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه بین المللی فعالیت بدنی (2011)، پرسشنامه کیفیت زندگی SF-12 (2009)، تست افسردگی بک (2002) و پرسشنامه اطلاعات فردی بود. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS استفاده شد و یافته ها در دو بخش توصیفی و استنباطی ارائه گردید؛ در بخش استنباطی به منظور بررسی روابط بین میان فعالیت بدنی با کیفیت زندگی و افسردگی از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندمتغیره استفاده شد. در تمامی آزمون ها سطح معناداری برابر با 0٫05 در نظر گرفته شد.

یافته ها
فعالیت بدنی مرتبط با کار (0٫045=p و 0٫250=r) فعالیت بدنی مرتبط با تردد (0٫048=p و 0٫249=r) و فعالیت بدنی مرتبط با تفریح (0٫049=p و 0٫249=r) با کیفیت زندگی جسمی رابطه مستقیم و معناداری داشتند. همچنین رابطه فعالیت بدنی کل و انواع فعالیت بدنی با کیفیت زندگی روانی معنادار نبود. همچنین بین فعالیت بدنی مرتبط با تردد (0٫020=p و 0٫229-=r) و فعالیت بدنی مرتبط با تفریح (0٫010=p و 0٫327-=r) و افسردگی رابطه ای معنادار و معکوس دیده شد.

نتیجه گیری
در مطالعه حاضر فعالیت بدنی مرتبط با تفریح، متغیری بودکه بیشترین اثر را هم بر افزایش کیفیت زندگی و هم کاهش افسردگی در افراد دچار آسیب نخاعی داشت. جهت ارتقای مشارکت این افراد در فعالیت های بدنی مرتبط با تفریح نیاز است که حمایت های اجتماعی و تطابقات محیطی برای افراد دچار آسیب نخاعی فراهم گردد.

کلیدواژگان: آسیب نخاعی، فعالیت بدنی، کیفیت زندگی، افسردگی  
تاریخ ثبت در بانک 5 اسفند 1398