کد sr-25422  
عنوان اول تدوین و بررسی اثربخشی برنامه آموزش جسمی، شناختی و هیجانی بلوغ بر خودپنداره دانش آموزان دختر نابینا  
نویسنده فاطمه اصغری ملامحمود  
نویسنده پرویز شریفی درآمدی  
نویسنده نورعلی فرخی  
نویسنده علیرضا مقدس  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی شال 8 شماره 14  
سال 1397شمسی  
ماه سال  
زبان فارسی  
متن هدف
نابینایی وضعیت جسمانی آسیب دیده با عوارض شدید هیجانی است؛ بنابراین این پژوهش به منظور تدوین و تعیین اثربخشی برنامه آموزش جسمی، شناختی و هیجانی بلوغ بر خود پنداره دانش آموزان دختر نابینا صورت گرفت.
روش بررسی
این پژوهش با روش نیمه آزمایشی با طرح (پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری را تمامی دانش آموزان دختر ابتدایی که در مدارس نابینای دخترانه شهر تهران مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. نمونه پژوهش عبارت بود از 30 نفر از دانش آموزان پایه های مذکور که به شیوه تصادفی انتخاب شده و در گروه های آزمایش و کنترل به صورت تصادفی گمارده شدند. برنامه آموزشی مسائل جسمانی، شناختی و هیجانی بلوغ طی 10 جلسه 90 دقیقه ای (دوبار در هفته) در مدرسه نابینایان بر گروه آزمایش اجرا گردید. به منظور ارزیابی خودپنداره دانش آموزان نابینا از پرسشنامه خودپنداره پیرزهریس (1969) استفاده شد.
یافته ها
نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که برنامه آموزش جسمی، شناختی و هیجانی بلوغ در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، به طور معناداری افزایش خودپنداره و ابعاد آن به جز اضطراب در مرحله پس آزمون را در پی داشته است (0٫001˂P).
نتیجه گیری
نتایج بیانگر این بود که برنامه آموزش جسمی، شناختی و هیجانی بلوغ روشی موثر برای رشد خودپنداره در جهت افزایش رفتار، وضعیت شناختی و ذهنی، ظاهر و ویژگی جسمانی، محبوبیت، شادی و رضایت مندی در دانش آموزان دختر نابینا است.
کلید واژگان: برنامه آموزش جسمی، شناختی و هیجانی بلوغ، خودپنداره، دانش آموزان دختر نابینا  
تاریخ ثبت در بانک 26 دی 1398