کد sr-25269  
عنوان اول بررسی ازدواج فامیلی والدین دانش آموزان ابتدایی مدارس باغچه بان تهران  
نویسنده منصوره نیکبخت  
نویسنده احمدرضا ناظری  
نویسنده زهره امیری  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه Auditory and Vestibular Research  
شماره پیاپی سال 14 شماره 1 (2005)  
شماره صفحه (از) 50  
شماره صفحه (تا) 55  
متن هدف
مطالعات ژنتیکی انجام شده نشان داده اند که ازدواج فامیلی می تواند احتمال بروز انواع اختلالات ژنتیکی از جمله اختلالات شنوایی را بالاتر ببرد. هدف از این تحقیق تعیین شیوع ازدواج فامیلی بین والدین کودکان کم شنوای مدارس ابتدایی باغچه بان تهران بود.
مواد و روش ها
برای انجام این تحقیق پرسشنامه هایی به تمام مدارس ابتدایی باغچه بان تهران برده شد و مادران 614 نفر کل دانش آموزان به سوالات پرسشنامه در مورد ازدواج فامیلی و سایر عوامل موثر بر شنوایی مربوط به دوران بارداری مادر یا نوزادی فرزندشان پاسخ دادند.
در مورد کسانی که به سوال مربوط به ازدواج فامیلی پاسخ نداده بودند، اطلاعات از بین پرونده دانش آموزان جمع آوری شد.تنها از دو نفر از این تعداد اطلاعاتی در دست نیست.
یافته ها
از میان کل کودکان کم شنوای مقطع ابتدایی تهران (614نفر)، والدین 389 نفر(64%) ازدواج فامیلی داشتند (به درجات مختلف) و والدین 223 نفر (36%) نسبتی نداشتند. از دو نفر هم اطلاعاتی در دست نیست. در این بین 3/32% سابقه فامیلی کم شنوایی، 2/29% خواهر و برادر کم شنوا، 17% سابقه عفونت گوش در نوزادی داشتند. سایر عوامل خطرزا نیز در این تحقیق بررسی شده اند. همچنین رابطه معنی داری بین ازدواج فامیلی و وجود چند فرزند کم شنوا در خانواده مشاهده شد(p<0.005) و این مسئله نشانگر آن است که در ازدواج فامیلی ممکن است بیش از یک فرزند مبتلا به کاهش شنوایی شود.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای ازدواج فامیلی بین والدین کودکان کم شنوا می توان گفت که همخونی والدین یکی از علل مهم کاهش شنوایی در ایران است و با توجه به مسایل فرهنگی و اجتماعی موجود در جامعه کنونی باید در اطلاع رسانی به مردم درباره خطرات ازدواج فامیلی تلاش نمود.
کلید واژگان: ازدواج فامیلی، کاهش شنوایی  
تاریخ ثبت در بانک 21 دی 1398