کد sr-25267  
عنوان اول بررسی اثر توانبخشی روانی مبتنی بر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر افزایش شادکامی نوجوانان کم شنوا  
نویسنده محمد رستمی  
نویسنده سید جلال یونسی  
نویسنده گیتا موللی  
نویسنده داریوش فرهود  
نویسنده اکبر بیگلریان  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه Auditory and Vestibular Research  
شماره پیاپی سال 23 شماره 3 (2014)  
شماره صفحه (از) 39  
شماره صفحه (تا) 45  
متن زمینه و هدف
آسیب شنوایی می تواند کیفیت زندگی نوجوانان کم شنوا را تحت تاثیر قرار دهد و به انزوای اجتماعی و افسردگی منجر شود پژوهش حاضر درصدد بررسی اثربخشی مشاوره توانبخشی مبتنی بر آموزش گروهی مهارت های مثبت اندیشی بر افزایش شادکامی کم شنوایان دختر و پسر بود.
روش بررسی
مطالعه حاضر از نوع تجربی بوده و در آن از طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه شاهد استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان آموزشگاه های دخترانه و پسرانه کم شنوایان مقاطع دبیرستان، جنوب تهران در سال تحصیلی 1392-1391 بود، از طریق روش نمونه گیری چندمرحله ای، 48 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مورد و شاهد 12 نفری برای پسران و دختران، گمارده شدند. گروه های مورد به مدت هشت جلسه 45 دقیقه ای به مدت دو روز در هفته تحت آموزش مهارت های مثبت اندیشی قرار گرفتند. نمره پرسش نامه شادکامی آکسفورد قبل و بعد از مداخله مقایسه شد.
یافته ها
نتایج این پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر افزایش شادکامی کم شنوایان تاثیر معنی داری دارد(p<0/01) همچنین متوسط نمره شادکامی در دو گروه دختران و پسران تفاوت معنی داری با یکدیگر مشاهده شد(p<0/01).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که آموزش مهارت های مثبت اندیشی موجب افزایش نمره شادکامی نوجوانان کم شنوا می شود. بنابراین می توان روش به کار گرفته شده در پژوهش حاضر را روش مناسبی برای مداخلات روانی تربیتی و مشاوره ای و درمانی در نوجوانان کم شنوا قلمداد کرد.
کلید واژگان: توانبخشی روانی، مهارت های مثبت اندیشی، نوجوانان کم شنوا، شادکامی  
تاریخ ثبت در بانک 21 دی 1398