کد sr-24116  
عنوان اول مرد بدون پایی که مدال المپیک می‌خواهد  
نویسنده علیرضا علیمردانی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه آوای نگاه  
شماره پیاپی 8 و 9  
ماه زمستان و بهار1385 و 1386  
شماره صفحه (از) 100  
زبان فارسی  
متن تام هنکس که یک بار با بازی در نقش یک فرد ناتوان (ذهنی) در فیلم فارست گامپ برنده اسکار شده است حق ساخت فیلمی از روی زندگی اسکار پیستوریوس ورزشکار معلولی که موفقیت‌های باور نکردنی را کسب کرده خریداری کرد. پیستوریوس که حالا بیست ساله است در حالی که کودک بود هر دو پایش را از ناحیه زیر زانو از دست داد اما حالا شاید او اولین ورزشکار معلولی باشد که می‌تواند جواز حضور در مسابقات المپیک (و نه پارالمپیک) را کسب کند، البته به شرطی که قوانین مسابقات و مشکلات بوروکراسی این اجازه را به او بدهد.
در ملاقات این هفته، مسئولان فدراسیون جهانی دومیدانی در موناکو گرد هم می‌آیند تا در مورد این مسئله صحبت کنند که پاهای مصنوعی این جوان که از ماده خاص کربنی است و اصطلاحاً چیتاس نامیده می‌شود، ممکن است به او در رسیدن به نمایش بهتر کمک کند یا اینکه حداکثر نقش کفش سایر ورزشکاران را برای او ایفا می‌کند. اگر این افراد به پیستوریوس اجازه حضور در مسابقات انتخابی را بدهند و او هم بتواند اندکی رکورد شخصی‌اش را بهبود بخشد وی خواهد توانست اولین فرد معلولی باشد که جواز حضور در مسابقات المپیک انسان‌های عادی را می‌یابد. البته پیستوریوس در حال حاضر عنوان سریع‌ترین فرد بدون پای جهان را کسب کرده است و در مورد او برخی نویسندگان و کارشناسان ورزشی از به کار بردن واژه معلول پرهیز می‌کنند.
تام هنکس که می‌خواهد فیلمش را در کمپانی خودش ـ پلی‌تون مدوی ـ بسازد، می‌گوید: «این داستان یک داستان کلاسیک است، اراده یک انسان در مقابل محدودیت‌ها و بوروکراسی و... این داستان شباهت‌هایی به فارست گامپ دارد، اما آن داستان خیالی بود و این یکی واقعی است. این داستان واقعی از تمام داستان‌های فانتزی تکان دهنده‌تر است.»
پیستوریوس همین حالا هم در آفریقای جنوبی یک آدم مشهور است، یک دونده محبوب که اسپانسرهای متعددی برای عقد قرارداد با او پیشقدم شده‌اند. او متولد شهر پرتوریا است، پسر دوم پدری که یک معدن دار روی بود، تنها چهار انگشت در دو پایش داشت و اکثر استخوان‌های اساسی پای او شکل نگرفته بود. والدین او هنکه و شیلا پیستوریوس با پزشکان زیادی مشورت کردند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که بهترین کار این است که پای فرزندشان را قطع کنند، آنها هر دو پای اسکار را قطع کردند تا او بتواند با دو پای فایبرگلاس راه برود. این پسر با اراده با پاهای مصنوعی‌اش در دوران مدرسه یک بازیکن راگبی و واترپولو شد اما از چهار سال پیش آسیب زانو باعث شد که این ورزش‌ها را کنار بگذارد و بر دویدن متمرکز شود، او همان موقع به اعضای خانواده خود گفت: «می‌خواهم در مسابقات المپیک شرکت کنم، چرا نتوانم؟»
البته حضور پیستوریوس در مسابقات پارالمپیک آتن جنجال زیادی را رقم زد، پس از قهرمانی او، رقیبش مارلون شرلی که یک پای مصنوعی داشت ادعا کرد که وی به دلیل آنکه هر دو پایش مصنوعی هستند دارای تعادل بهتری است و برای همین مثل یک لوکوموتیو سریع حرکت می‌کند. در همین حال برخی کارشناسان ورزش ابراز عقیده کردند که این پاهای مصنوعی سریع و در عین حال دارای استحکام بالا، بر توان بدنی و قدرت پاهای پیستوریوس می‌افزاید اما مربی این جوان می‌گوید: «این پاها درست مثل کفش سایر دونده‌ها هستند، این پاها هیچ انرژی اضافی به او نمی‌دهند.»
در حال حاضر رکورد اسکار در دو چهارصد متر 47 ثانیه است و اگر او بتواند یک و نیم ثانیه رکورد شخصی خودش را کاهش دهد می‌تواند جواز حضور در المپیک را پیدا کند. مربی او با اشاره به اینکه وی از پارالمپیک آتن تاکنون چهار ثانیه رکورد شخصی‌اش را کاهش داده گفت امیدوار است که وی بتواند رکورد ورودی مسابقات المپیک را کسب کند.
پیستوریوس در مصاحبه‌ای گفته است مهمترین آرزوی او این است که مثل یک فرد عادی زندگی کند. او که در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل می‌کند یک اتومبیل شخصی دارد و از تسهیلات خاص معلولان یا پارکینگ‌های خاص آنها استفاده نمی‌کند. او در این مورد گفته است: «من ناتوان نیستم، درست است که پا دارم اما این دلیل نمی‌شود که نتوانم مدال طلای مسابقات پکن را بگیرم، واقعاً ناراحت کننده است که افراد به دلیل یک نقص خود را معلول می‌دانند، شاید آنها یک پا نداشته باشند اما در عوض قابلیت‌های دیگری دارند، هزارها و میلیون‌ها قابلیت دیگر...»
نیک دیویس سخنگوی یاف فدراسیون جهانی دوومیدانی ـ می‌گوید: «به نظر من باید مجوز حضور این مرد در مسابقات را صادر کنیم. چرا یک پای مصنوعی باید وسیله‌ای ممنوعه شمرده شود؟» پروفسور استیون تایلور متخصص طب معلولان در دانشگاه سیراکوز نیویورک می‌گوید: «واقعاً شاید نتوان گفت که چقدر از نمایش‌های فوق‌العاده پیستوریوس مدیون توانایی‌های فردی و اراده او است و چقدر این پاهای مصنوعی به او کمک می‌کند، اما شاید این مسائل خیلی مهم نباشد چرا که مسئله مهم اراده این جوان است.»
منبع: روزنامه اعتماد 23/12/85
 
تاریخ ثبت در بانک 2 شهریور 1398