کد sr-24070  
عنوان اول محمدجواد از شاخصه های هنری مهریز است  
عنوان دوم گفتگو با بازیگر نوجوان و معلول مهریزی  
نویسنده مریم دره شیری  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه ماهنامه آوای رسا  
شماره پیاپی 96  
سال 1397شمسی  
ماه مهر  
شماره صفحه (از) 3  
زبان فارسی  
متن محمدجواد آخوندی متولد سال 1379 در مهریز و فرزند دوم خانواده است که از بدو تولد دارای معلولیت شدید جسمی ـ حرکتی است و در حال حاضر در رشته کامپیوتر در هنرستان شهید بهشتی مهریز تحصیل می‌کند.
خودش در خصوص شروع به کارش در تئاتر می‌گوید: دوره راهنمایی بودم که آقای ابویی از من دعوت کردند تا در نمایش گربه و پلنگ بازی کنم. تا قبل از آن هیچ تئاتری بازی نکرده بودم و آقای ابویی خیلی از من حمایت کرد تا وارد عرصه نمایش شدم. خانواده‌ام هم از این موضوع استقبال کردند و برای تمرین‌ها و رفتن به سالن کمکم می‌کردند.
وی ادامه می‌دهد: نمایش گربه و پلنگ در سومین جشنواره منطقه‌ای معلولین کویر در سال 94 شرکت کرد و من توانستم رتبه سوم بازیگری را به دست بیاورم. بعد از آن از تئاتر خوشم آمد و وقتی قرار شد در سال 96 هم تئاتر حسنک و دیو سیاه را آقای ابویی کار کنند من هم دوباره به گروه پیوستم و این نمایش در مهریز اجرای عموم رفت.
آخوندی اضافه می‌کند: نمایش حسنک و دیو سیاه در چهارمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای معلولین کویر در سال 96 حضور داشت و توانست 17 رتبه را از آن خود کند که من هم رتبه اول بازیگری را به دست آوردم.
وی در خصوص مشکلات اجرای تئاتر برای معلولین در مهریز می‌گوید: یکی از مشکلاتی که بچه‌ها داشتند این بود که همه معلول بودند و پلاتو هم سطح نبود تمرین برایمان سخت بود مخصوصاً من که با ویلچر می‌رفتم و باید من را بلند می‌کردند. در هفته 3 تا 4 روز تمرین می‌کردیم و هفته‌های آخر مانده به اجرا هر روز برای تمرین به سالن می‌رفتیم.
آخوندی استقبال مردم از تئاتر در مهریز را خوب می‌داند و می‌گوید: هفته‌های اول مردم کمتر برای دیدن نمایش می‌آمدند، اما روزهای آخر سالن پر می‌شد و خیلی استقبال می‌‌کردند. نمایش گربه و پلنگ هم در تهران و مشهد اجرا کردیم و خیلی راضی بودم.
او در جواب این سوال که امسال هم تئاتر کار می‌کند یا نه می‌گوید: اگر آقای ابویی دوباره نمایشی را اجرا کنند و بخواهند؛ حتماً بازی می‌کنم چون تئاتر را خیلی دوست دارم.
آخوندی در خصوص معلولیت می‌گوید: الآن در کنار بچه‌های سالم درس می‌خوانم، شاید معلولیت محدودیت داشته باشد. اما قطعاً مساوی با محدودیت نیست و معلولین باید بیشتر از غیر معلولین تلاش کنند چون معلولیت سختی‌های خودش را دارد که نباید ناامید شد.
وی در آخر می‌گوید: امام حسین را خیلی دوست دارم و همیشه در هیئت‌های عزاداری شرکت می‌کنم و طبل می‌زنم.
محمدحسن ابویی کارگردان نمایش‌های گربه و پلنگ و حسنک و دیو سیاه هم درباره محمدجواد می‌گوید: محمدجواد آخوندی، استعداد فوق‌العاده‌ای در زمینه هنرهای نمایشی دارد و خوشبختانه معلولیت برایش محدودیت نشده همین باعث شد در جشنواره‌های معلولین خوش بدرخشد.
وی ادامه می‌دهد: محمدجواد در نمایش گربه و پلنگ بسیار خوب ظاهر شد و داوران جشنواره، گروه را به خاطر او به تهران دعوت کردند. در مرکز تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرای عموم رفتیم و در سال گذشته هم با هنرنمایی که داشت توانست در جشنواره بیرجند رتبه اول بگیرد.
ابویی در پایان شخصیت محمدجواد را بسیار اجتماعی و جزو شاخصه‌های هنری مهریز معرفی می‌کند که مردم دوستش دارند.
منبع: آوای رسا شماره 96، مهر 1397
 
تاریخ ثبت در بانک 24 مرداد 1398