کد sr-23276  
عنوان اول تئاتر کودک یزد را به خاطر معلولین می‌شناسند  
عنوان دوم گفتگو با کارگردان نمایش‌های برگزیده چهارمین جشنواره منطقه تئاتر معلولین  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه ماهنامه آوای رسا  
شماره پیاپی 88  
سال 1396شمسی  
ماه دی  
شماره صفحه (از) 1  
شماره صفحه (تا) 4  
زبان فارسی  
متن در چهارمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین که در آذرماه در شهرستان بیرجند برگزار شد دو تئاتر از شهرستان مهریز توانست 17 جایزه این جشنواره را از آن خود کند. نمایش عروسکی پاهام چرا می‌لرزه و تئاتر کودک حسنک و دیو سیاه از مهریز دو نمایشی بودند که با بازی خوب بچه‌های معلول توانستند نظر داوران را به خود جلب کنند و 17 جایزه از این جشنواره را با خود به یزد بیاورند. کارگردان این دو نمایش محمدحسن ابویی مهریزی است. کسی که سال‌هاست دبیر هنر است و دانشجوی ارشد رشته نقاشی است. او مربیگری هنری مراکز توانبخشی معلولین را نیز در کارنامه کاری خود دارد. او از چگونگی ورودش به مبحث و گردونه تئاتر معلولین این‌گونه می‌گوید: سال‌هاست که دبیر هنر هستم و تئاتر دانش‌آموزی نیز کار کرده‌ام. شاگردانی داشته و دارم که معلول بودند و می‌دیدم که بیان خوب و هوش خوبی دارند اما می‌ترسند به خاطر معلولیتشان وارد جامعه شوند.
با مراکز توانبخشی و بهزیستی در ارتباط بودم و از همین کانال‌ها بود که فهمیدم معلولین جشنواره تئاتر دارند پس آستین‌ها را بالا زدم تا بچه‌های معلول مهریز هم بتوانند در این جشنواره‌ها حضور پیدا کنند و وارد اجتماع شوند.
ابویی در ادامه در خصوص انتخاب بچه‌ها برای ایفای نقش نیز صحبت می‌کند: به شیوه‌های مختلف با بچه‌ها آشنا شدم هم از طریق بهزیستی هم مراکز توانبخشی و هم اینکه 2 نفرشان دانش‌آموز خود من بودند. گشتیم و پیدا کردیم انتخاب کردنشان سخت بود چون این بچه‌ها آنقدر زیاد نیستند که ما حق انتخاب داشته باشیم یا بخواهیم از آنها تست بگیریم. بر اساس تجربه و بر اساس پتانسیلی که داشتند به آنها آموزش دادم. اما واقعاً لمس کردم که چقدر تئاتر می‌تواند در روحیه آنها و در اجتماعی شدنشان تأثیر داشته باشد. اعتماد به نفسشان خیلی بالا می‌رود وقتی می‌بینند باید روی سن بروند وقتی برنده می‌شوند وقتی عکسشان روی بنرها در شهر دیده می‌شود همه اینها می‌شود تئاتر درمانی. محمدجواد آخوندی که از کمر به پایین معلول است یکی از بازیگران تئاترمان است که رتبه اول بازیگری در جشنواره بیرجند را گرفت گل سرسبد تئاتر مهریز شده است. یعنی وقتی عکسش روی پوستر بخورد تماشاچی را ترغیب می‌کند که بیاید. به قدری خوب بازی می‌کند که سریع مخاطب را جذب می‌کند. سید محسن طباطبایی که نابینا است هم همین‌طور او سال گذشته در جشنواره بین‌المللی اصفهان رتبه اول بازیگری را کسب کرد. یکی دیگر از بازیگران خانم فتحی که ناشنوا است دانشجوی فوق‌لیسانس روانشناسی بالینی است اوایل برایش خیلی سخت بود ولی خیلی علاقه و انگیزه داشت و لب‌خوانی‌اش قوی است برای عروسک گردانی انتخابش کردم که خیلی خوب هم درخشید. می‌خواهم بگویم طوری شده که تئاتر مهریز را با معلولینش می‌شناسند و این برای ما مایه افتخار است.

لمس تأثیر تئاتر
اینکه استقبال بچه‌های معلول از تئاتر به چه صورت است و دوست دارند که آن را تجربه کنند سوالی است که کارگردان تئاتر معلولین این‌گونه پاسخ می‌دهد: هنر تئاتر معلولین هنوز خیلی به این جامعه معرفی نشده و ابتدا معلولین فکر می‌کنند اگر پا به این عرصه بگذارند نقصشان را همه می‌بینند یا مورد تمسخر دیگران واقع می‌شوند. شروع کار برای ما سخت بود چون خیلی از بچه‌ها قبول نمی‌کردند که وارد کار تئاتر بشوند بعد از اولین نمایش (گربه و پلنگ) که در سومین جشنواره تئاتر معلولین حائز پنج رتبه شد معلولین بیشتر ترغیب شدند و کسانی که تمایل نداشتند خودشان آمدند و گفتند که می‌خواهند باشند و تئاتر را تجربه کنند. اگر معلول با اندیشه بیاید و توانمندی‌اش را نشان بدهد هم دیگران به او ایمان می‌آورند و هم خودش به خودباوری می‌رسد. آنها دارند حس می‌کنند که تئاتر و هنر چقدر می‌تواند در زندگی‌شان نقش داشته باشد می‌تواند یک مسئول را بکشاند تا اینجا و آنها را حمایت کند.

انتخاب یک مشاور
ابویی جایگاه تئاتر معلولین را در کشور خوب ارزیابی می‌کند و در این خصوص معتقد است: تئاتر معلولین نوپا است و هنوز چهار سال است که برگزاری جشنواره‌های تئاتر معلولین استارت خورده است و به نظرم در این بازه زمانی کم، پرواز خوبی کرده و قدم‌های بلندی را برداشته است. کار خوبی که در این دوره شد انتخاب یک مشاور در کنار تئاتر معلولین بود که واقعاً یک حرکت حرفه‌ای بود. صادق نصیری را به عنوان مشاور کنار گروه‌های تئاتر معلولین گذاشتند که بسیار عالی بود ما باید از تجربه بچه‌های تئاتر استفاده کنیم تا شاهد پیشرفت تئاتر معلولین شویم. البته مشکلاتی هم سر راه قرار دارد مثل نبود سالن استاندارد تئاتر برای بچه‌های معلول. سالن پلاتو و کف بهترین سالن‌ها برای معلولان است که در تهران وجود داشت و ما پیشنهاد ایجاد اولین پلاتو استاندارد مناسب‌سازی شده ویژه معلولین را به شهرداری مهریز داده‌ایم واقعاً یکی از نیازهای بچه‌ها سالن استاندارد و مناسب‌سازی شده است. یکی دیگر از مواردی که می‌توانم به آن اشاره کنم بحث آموزش است. باید زیرساخت‌های آموزشی در بحث تئاتر معلولین داشته باشیم. کلاس‌های آموزشی برای مربیانی که دارند کار می‌کنند برگزار شود. در سال آینده باید قدم‌های بزرگتری برداریم از یزد انتظار بالایی در بحث تئاتر معلولین دارند باید کتابخانه تخصصی تئاتر ویژه معلولین داشته باشیم کتاب‌هایی هست که نابینایان هم بتوانند استفاده کنند.

نیاز به حامی مالی داریم
تئاتر حسنک و دیو سیاه و نمایش عروسکی پاهام چرا می‌لرزه قرار است برای اجرای عموم خودش را آماده کند و ابویی کارگردان کار در این خصوص نیز می‌گوید: نویسنده نمایش عروسکی حسن دولت آبادی است و معلولین جسمی حرکتی، ناشنوا، نابینا و معلولین گفتاری در آن نقش داشتند که هر 5 نفر هم در جشنواره رتبه گرفتند نویسندگی نمایش حسنک و دیو سیاه علی‌اکبر حلیمی به عهده داشت که توانست 11 جایزه جشنواره را از آن خود کند ارگان‌ها حمایت کردند فرمانداری مهریز، آموزش و پرورش، اداره ارشاد و سازمان بهزیستی، حتی صدا و سیما هم در این راستا کم نگذاشت. سعی‌مان بر این است که دوازدهم اسفندماه در یزد اجرای عموم داشته باشیم و حمایت بخش خصوصی را لازم داریم. اجرای عموم گفتنش راحت است وقتی حامی مالی نداشته باشیم همه دغدغه‌مان به فکر تبلیغات و اطلاع‌رسانی است. تئاتر معلولین یزد تازه دارد خودش را نشان می‌دهد و نیاز به حمایت دارد بچه‌ها در جشنواره توانمندی خودشان را نشان دادند حالا باید دیگران این کار را برای آنها بکنند و نشان بدهند که معلولین حامی دارند. در گستره استان تئاتر کودک را با مهریز می‌شناسند پس ما حرف برای گفتن داریم. تئاتر کودک جذابیت خاص خودش را دارد هم کودک و هم خانواده را درگیر می‌کند و از طرفی می‌تواند زیر ساختی بشود برای جذب کودکان به سمت هنر و تئاتر. من همه عروسک‌ها را خودم می‌سازم آن هم با مواد بازیافتی. برای هر عروسکی وقت گذاشتم و با دست درست کردم. دوست داریم برای اجرای عموم یاری‌مان کنند تا بتوانیم بهتر شویم. ما خیز اجرا در استان‌های دیگر را نیز برداشته‌ایم اگر دغدغه مالی نداشته باشیم.
مأخذ: آوای رسا، شماره 88، دی ماه 1396، ص4


 
توضیحات ـ تئاتر کودک یزد را به خاطر معلولین می‌شناسند، گفتگو با کارگردان نمایش‌های برگزیده چهارمین جشنواره منطقه تئاتر معلولین، ماهنامه آوای رسا، شماره 88، دی ماه 1396، ص1 و 4  
تاریخ ثبت در بانک 19 دی 1397