کد sr-22823  
عنوان اول معلم ناشنوا شعر سکوت می‌سراید: گفت و گو با مهدخت شریعتی  
به کوشش محبویه مصرقانی  
نوع کاغذی ، الکترونیک  
مقاله نشریه روزنامه ایران، صفحه توانش  
شماره پیاپی 7 دی 1396  
زبان فارسی  
متن «معلم ناشنوا شعر سکوت می‌سراید: گفت و گو با مهدخت شریعتی»، محبوبه مصرقانی، 7 دی 1396.
باید نگاه کنی و در سکوتت غرق شوی، جایی که فقط خودت هستی با سویدایی که سرش را خدا می داند. امروزی‌ها می‌گویند فقط اصوات در آسمان ها می ماند، نجواها و پچ پچ ها. باید دانست که کلام فقط در زبانها نیست. این را کسانی ثابت کردند که با قلبشان نجوا می‌کنند.
آنها نشان دادند که رمز موفقیت فقط مدیون تأکید عبارات نیست. هی گفتن و تکرار کردن نمی تواند کسی را از آشفتگی نجات دهد.شاید این برای کسانی است که زبان دل را نمی دانند. آنها نمی دانند که کائنات فقط گوش ندارند بلکه چشم هم دارند و میهمان آنهایی هستند که در سکوت زندگی می کنند. مهدخت شریعتی معلم ناشنوایی است که کلامش در گفتن نیست، در نوشتن است. این معلم 42 ساله که لیسانس مبانی هنرهای تجسمی دارد، شعر می سراید. چیزی که در میان ناشنوایان معمول نیست . عموماً افراد ناشنوا در استفاده از لغات مشکل دارند و از دایره لغات گسترده ای برخوردار نیستند. برای مصاحبه با ایشان از پیام رسان تلگرام استفاده شده. در ادامه گفت‌وگوی کوتاه با مهدخت شریعتی را می خوانید.
از چه زمانی شعر گفتن را آغاز کردید؟
از سن 16 سالگی شعر گفتن را آغاز کردم، از زمانی که با کتاب شعر حافظ شیرازی آشنا شدم باعث شد به شعر وشاعری علاقه‌ام بیشتر شود و شعر گفتن را آغاز کنم. بیشتر اشعارم را به سبک شعر نو می‌سرایم.
مشکل شنوایی تان چیست؟
بنده در حال حاضر ناشنوای مطلق هستم البته در دوران کودکی با سمعک بخوبی صداهای محیط اطراف و موسیقی و آهنگ‌ها را می‌شنیدم. به گفته پزشکان فرد ناشنوا وقتی به سن 18 سالگی برسد یا شنوایی‌اش را به‌دست می‌آورد یا به‌طور کلی همان مقدار شنوایی را هم از دست می‌دهد و جالب اینکه نظر علمی پزشکی بسیار دقیق بود و وقتی به سن 18 سالگی رسیدم به‌طور کامل شنوایی‌ام را ازدست دادم. در حقیقت من از دوران کودکی و در سن 2 سالگی ناشنوا شده و با دنیای ناشنوایی آشنا شده بودم.
آیا اشعارتان به مرحله نشر رسیده است؟
بنده کتاب اشعاری به نام «راز سکوت» به 3 زبان انگلیسی، آلمانی و فرانسوی را در دست چاپ دارم ولی اکنون ترجمه اشعارم به زبان خارجه هنوز تمام نشده است. ان شاءالله با توکل به خداوند متعال با تمام شدن نوشتنم به چاپ برسانم؛ ولی در حال حاضر نمونه‌ای از اشعارم را در سایت شعر نو گذاشته‌ام.
عموماً افراد با آسیب شنوایی دایره لغت ضعیفی دارند و در هنرهایی مثل نویسندگی و شاعری کمتر فعالیت می‌کنند؛ شما چطور در چنین شرایطی به شعر علاقه‌مند شده اید و مهارت خود را تقویت کردید؟
بله حقیقتی است که باید پذیرفت. اکثر ناشنوایان دارای چنین مشکلاتی هستند ولی اگر ناشنوایان کمی تلاش کنند و به مطالعه کتاب‌های گوناگون ومجلات مختلف بپردازند مطمئن باشند که دایره لغات آنان تقویت خواهد شد و برای شروع هرگز دیر نیست. اگر در زبان مادری تعداد کلمات کم باشد دچار مشکل می‌شوید. وقتی رویایی را در ذهن می‌آورید با کلمات، آن رویا شکل پیدا می‌کند و اگر این کلمات را نداشته باشید چه اتفاقی می‌افتد!! اما این مشکل حل شدنی است و با پشتکار و با هدف واقعی می‌توان سطح نوشتار را تقویت کرد. از تجربیات خودم به جامعه ناشنوایان باید بگویم اینکه بنده از سن 8 سالگی مطالعه کتاب‌های مختلف ومجلات را آغاز کرده‌ام بخصوص مجله دانستنی‌ها و دانشمندان که در دوران نوجوانی مورد علاقه من بود؛ مرحوم پدر ومادرم مشوق اصلی‌ام در امر کتابخوانی بوده‌اند که باید از آنها به خاطر فداکاری‌هایی که در حق من ادا کرده‌اند تشکر کنم. مدیون آنان هستم ؛ هر بار که در امتحانات مدرسه نمرات خوبی می گرفتم مرحوم پدرم برایم کتاب می‌خرید و این مرا به کتابخوانی علاقه‌مند کرد. رمز موفقیت من در سطح نوشتاری و شعر به‌خاطر پشتکار و هدف واقعی‌ام در مطالعه کردن دوران کودکی تا نوجوانی بود و این مطالعات باعث پیشرفت من شد. واقعاً می‌گویم اگر جامعه ناشنوایان عزیز مثل من فقط کتاب را مطالعه کنند و با جملات ساختاری که روی کتاب‌ها نوشته شده آشنا بشوند؛ در طول مدت جمله بندی آنان تقویت خواهد شد.
از شغلتان بگویید در چه مقطعی و چه رشته‌ای آموزش می‌دهید؟
بنده معلم مدارس استثنایی ناشنوایان و با 20 سال سابقه آموزشی در خدمت دانش‌آموزان مدرسه ناشنوایان نظام مافی - واقع در مهرآباد جنوبی- هستم. در طول 20 سال به‌عنوان معلم هنر ابتدایی مدرسه ناشنوایان بودم ودر حال حاضر در مقطع متوسطه فرهنگ وهنر وکار وفناوری تدریس می‌کنم. تمام تلاشم این است که دانش‌آموزان ناشنوا را به سمت کتاب خواندن بکشانم تا کاستی که در نوشتار دارند جبران شود. در میان دانش‌آموزان دبستانی جمله‌نویسی اهمیت ویژه‌ای دارد.
آیا لب خوانی می‌تواند به تقویت این مهارت کمک کند؟
بله قطعاً. همان‌طور که می‌دانید لبخوانی یک مهارت بسیار مهم برای برقراری ارتباط ناشنوایان با دیگر افراد است و می‌تواند نقشی اساسی در بهبود ارتباطات، افزایش استفاده از سمعک ودیگر وسایل تقویتی داشته باشد. ما به کودکان می‌آموزیم که چگونه توالی الگو‌های بینایی را به ذهن بسپارند. منظور از الگوهای بینایی دقت در دیدن لب‌های فرد گوینده است. وقتی مهارت لبخوانی در کودکان ناشنوا تقویت شود می‌توانند در ارتباط با دیگران کلمات جدید را درک کنند. غالب افراد کم‌‌شنوا یا ناشنوا از بودن در جمع می‌‌گریزند، با لبخوانی می‌توان این افراد را اجتماعی کرد. وقتی فرد ناشنوا نتواند خوب ارتباط برقرار کند، گفته دیگران را به گونه‌ای دیگر درک می‌کند و این باعث ایجاد سوء‌تفاهم می‌شود که خود منجر به گوشه‌گیری افراد می‌شود.
از مشکلات معلمان معلول بگویید؟
از عموم جامعه، نهادها وسازمان‌های دولتی تقاضامندم که به جامعه معلمان معلول و بویژه ناشنوایان توجه بیشتری داشته باشند و به آنان در راه کمک کردن دریغ نکنند. به‌عنوان مثال وقتی با وجود ناشنوایی در اداره‌ها و سازمان‌ها از مسئولان بخواهیم که گفته‌های خود را روی کاغذ بنویسند تا ناشنوا متوجه بشود از این کار کوتاهی نکنند وکمی حوصله خرج بدهند که بنویسند. و از نهادها و رسانه‌های جمعی بخصوص صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران واقعاً التماس و خواهش داریم به منظور بالا بردن اطلاعات وآگاهی معلمان ناشنوا تمام برنامه‌های صدا وسیما را مجهز به زیرنویس فارسی کنند تا ما معلمان ناشنوا بتوانیم از امکانات صداوسیما بهره ببریم تا بتوانیم با اطلاعات کامل‌تر و آگاهی بیشتری به دانش‌آموزان خود بهترتدریس کنیم اگر واقعاً هزینه زیرنویس کردن برنامه‌های صدا وسیما برای ما ناشنوایان کاری سخت وهزینه براست حداقل کاری کنند که ما معلمان، ناشنوایان و سایر جامعه ناشنوایان و معلولان عزیز بتوانیم از برنامه‌های صداوسیما استفاده کنیم. این معلم هنرمند در کلام آخر به ما می‌گوید: اول از همه از خدای مهربان به‌خاطر نعمت‌هایی که به من داده و اینکه به من توانایی چنین استعدادی در شعر گفتن عطا کرده تشکر می کنم. من ثابت کرده‌ام که محدودیت جسمی‌ام دلیل ناتوانی نیست بلکه باید به دیگر استعدادها فکر کرد. همچنین از تمام کسانی که برای من زحمت زیادی کشیده اند سپاسگزارم .از مرحوم پدرومادرم که در راه تربیت من زحمت زیادی کشیده‌اند ممنونم ، روحشان شاد.
 
تاریخ ثبت در بانک 9 آذر 1397