کد sr-22737  
عنوان اول شهر زنجان برای معلولان هموار شد  
نویسنده محدثه جعفری  
نوع کاغذی ، الکترونیک  
مقاله نشریه روزنامه ایران، صفحه توانش  
شماره پیاپی 30 دی 1395  
زبان فارسی  
متن مناسب سازی فضای شهری جزو وظایف سازمان هایی همچون شهرداری است اما مصوبات مختلف شهرداری‌ها آنقدر زیاد است که گاه به این مسائل کمتر رسیدگی شده یا حتی به فراموشی سپرده می‌شود اگر هم مناسب‌سازی صورت گیرد یا بی‌کیفیت است یا غیر استاندارد ساخته می‌شود چرا که نظارت هم در این بخش یا وجود ندارد یا اگر هست هم ضعیف عمل می‌کند. ما هم عادت کرده‌ایم که همواره شکایت‌های افراد دارای معلولیت را از نامناسب بودن فضای شهری بشنویم اما طی تماس شماری از افراد دارای معلولیت استان زنجان متوجه شدیم که آنها از روند مناسب‌سازی شهرشان ابراز رضایت می‌کنند به همین بهانه به سراغ آنها و مسئولان شهر زنجان رفتیم تا شاید الگویی باشد برای دیگر شهرهای کشورمان.
امیر علی بازرگان یکی از نابینایان زنجانی است وی با ابراز رضایت از اقدام های اخیر شهرداری و شورای شهر می‌گوید: «بارها به شورای شهر جهت ایجاد مناسب‌سازی برای افراد دارای معلولیت مراجعه کردم. در گذشته حرف‌ها و مصوبات زیاد بود اما عملیاتی نمی‌شد خوشبختانه در یکی دو سال اخیر به موضوع مناسب‌سازی شهری عملیاتی نگاه می‌کنند. در پیاده روهای اصلی سنگفرش‌های ویژه نابینایان را کار گذاشته‌اند، کوچه‌هایی که برای داخل شدن به آنها باید چند پله را طی می‌کردیم حال با تعبیه کردن شیب مناسب و رمپ، برای عبور افراد دارای معلولیت جسمی – حرکتی مناسب‌سازی شده و آنها راحت‌تر تردد می‌کنند. اما به دلیل بافت شهر و باریک بودن پیاده رو‌ها شاید نتوانند همه این مکان‌ها را مناسب‌ سازی کنند. اما اقدام مسئولان شهری زنجان برای مناسب سازی تا اینجا هم قابل قدردانی است.»رضا عابدینی یکی دیگر از شهروندان نابینای زنجانی است که طی تماس با «توانش» از اقدام های شورای شهر و بهزیستی این استان در خصوص مناسب سازی شهری تشکر کرد. عابدینی می‌گوید: «اکثر نابینایان بخصوص در شهرستان‌ها کمتر از خانه بیرون می‌آیند چرا که محیط هنوز پذیرای آنها نیست مسئولان سال هاست که جلسه می‌گذارند مصوبات مختلف را تصویب می‌کنند اما پای اقدام شان می لنگد.خوشبختانه در یک سال گذشته معابر و خیابان‌های زنجان جان تازه‌ای گرفتند و با مساعدت مسئولان مناسب سازی‌ها عملیاتی شده است.فقط امیدوارم این حرکت مثبت به سمت ایجاد شهری دسترس پذیر، برای مدت کوتاهی نباشد و بتوانیم حضور افراد دارای معلولیت را در شهر بیش از پیش ببینیم.»
راه ‌اندازی پارک‌های ویژه معلولان در زنجان
برای کسب اطلاعات دقیق‌تر ازاین مناسب سازی‌ها با پریسا شعبانی، عضو شورای اسلامی شهر زنجان به گفت‌و‌گو پرداختیم. وی در توضیح اقدام های صورت گرفته در شهر زنجان می‌گوید: «بعد از مذاکرات متعدد با شهرداری مصوباتی را اجرایی کردیم تا پیمانکاران برای دریافت صدور پایان کار و پروانه ساخت، مناسب سازی‌های لازم را انجام دهند. از این به بعد هر ساختمان عمومی که بخواهد در سطح استان زنجان ساخته شود باید ضوابط مناسب‌سازی را رعایت کنند.همه پیاده روهایی که در شهر ساخته می‌شود باید با استانداردهای مناسب‌سازی این کار را صورت بدهند.
وی می‌افزاید: برای آگاه سازی مهندسان ناظر شهرداری از نیازها و استانداردها، مناسب سازی ویژه جانبازان و معلولان کلاس‌های آموزشی را برایشان برگزار کردیم همچنین در بودجه مصوبمان هر ساله مبلغی مختص مناسب‌سازی در نظر می‌گیریم تا در بخش‌های مختلف هزینه شود. به‌عنوان مثال یک دستگاه ون ویژه جانبازان و معلولان استان زنجان تهیه کردیم و امیدواریم که با مساعدت مسئولان بتوانیم به تعداد این اتومبیل‌ها اضافه کنیم.
رئیس کمیسیون مناسب‌سازی شورای شهر زنجان عنوان می‌کند: با مذاکراتی که با سازمان حمل و نقل شهرداری داشتیم مقرر شد اتوبوس‌هایی که برای تردد در سطح شهر خریداری می شود برای معلولان و جانبازان مناسب‌سازی شود همچنین هر ایستگاه اتوبوسی که در سطح شهر زنجان ساخته شود باید ضوابط مناسب‌سازی را رعایت کند. شعبانی ادامه می‌دهد: برای استفاده راحت‌تر نابینایان از وسایل حمل و نقل عمومی یک دستگاه اتوبوس را به صورت آزمایشی گویا‌سازی کردیم تا در صورت بازده مناسب این روند را در سایر اتوبوس‌ها نیز اجرایی کنیم. این عضو شورای شهر زنجان از برنامه‌های آینده شهرداری و شورای شهر می‌گوید: سال آینده بودجه‌ای برای ترمیم پیاده روهای قدیمی در سطح شهر در نظر داریم تا بتوانیم خیابان‌های پر تردد را برای رفت و آمد معلولان مناسب‌سازی کنیم.
وی با اشاره به تاکسی سرویس 133 برای حمل و نقل معلولان می‌گوید: در حال رایزنی هستیم این تاکسی سرویس را ویژه افراد دارای معلولیت در نظر بگیریم و اتومبیل‌های مخصوص این افراد را در آن به کار بریم. هزینه این تاکسی سرویس همانند تعرفه های دیگر آژانس‌ها خواهد بود.شعبانی با اشاره به دیگر فعالیت‌های کمیته مناسب‌سازی شورای شهر زنجان بیان می‌کند: درحال حاضر پارک‌هایی که در سطح شهر زنجان ساخته می‌شود باید ضوابط مناسب‌سازی درآنها رعایت شود تا معلولان هم بتوانند از این فضاهای عمومی استفاده کنند همچنین چند پارک هم در سطح شهر ساخته شده است که وسایل ورزشی ویژه معلولان در آنها نصب شده است.»
راه‌انـــــدازی سامانه معبـــــر برای مناسب سازی
برای پیگیری بیشتر از روند مناسب‌سازی و اقدام های سازمان بهزیستی در این زمینه به سراغ محمد محمدی قیداری، مدیر کل بهزیستی استان زنجان رفتیم و از او پرس و جو کردیم. قیداری در این باره می‌گوید: «جلسات متعددی به ریاست معاونت عمرانــــی استانداری در خصــــوص مناسب‌سازی شهری و دسترس‌پذیری برای همه اقشار برگزار کردیم.
در ماحصل این جلسات مقرر شد مدیران ادارات و نهادها، محیط های کاری را برای حضور معلولان و جانبازان مناسب‌سازی کنند همچنین بودجه مورد نیاز برای این کار را برآورد کرده تا از طریق سازمان برنامه و بودجه در اختیارشان قرار گیرد.وی ادامه می‌دهد: شورای شهرزنجان با تشکیل کمیته مناسب‌سازی تغییرات ایجاد شده در سطح شهر از سوی شهرداری را پیگیری می‌کند و مقرر شده است تمامی طرح‌های جدیدی که در استان زنجان ساخته می‌شود با رعایت استاندارد کامل مناسب‌سازی شود. قیداری با اشاره به سامانه معبر گفت: سامانه‌ای با نام «معبر» توسط دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی بهزیستی کشور راه‌اندازی شده است. افراد می‌توانند با برقراری ارتباط با شماره پیامکی که 3000012322 مشکلات مناسب‌سازی را با ذکر نام شهرستان، محل، خیابان یا کوچه مناسب‌سازی نشده را به اطلاع این دبیرخانه برسانند.
کارشناسان سازمان بهزیستی این پیامک‌ها را پیگیری کرده و ظرف 72 ساعت موضوع به دستگاه مربوطه اعلام می‌شود.وی در پایان در خصوص مناسب‌سازی داخل منازل معلولان جسمی – حرکتی بیان می‌کند: معلولان ضایعه نخاعی استان زنجان می‌توانند با همکاری سازمان بهزیستی محیط داخلی ساختمان محل سکونت شان را نیز مناسب‌سازی کنند.»
توانش ضمن تشکر از دست اندرکاران و مسئولان امور شهری استان زنجان آمادگی خود را برای دریافت و پیگیری وضعیت مناسب‌سازی بقیه استان‌ها و شهرهای کشورمان نیز اعلام می‌کند. امید که با گسترش و نشر فعالیت‌های مطلوب در جهت گسترش فرهنگ مناسب‌سازی محیطی، برای افراد دارای معلولیت پیشگام باشیم.
 
تاریخ ثبت در بانک 7 آذر 1397