کد sr-22728  
عنوان اول رقابت نابینایان جهان در مسابقات بین المللی قرآن؛ برای نخستین بار در سی و سمین مسابقات بین المللی قرآن رخ داد  
نویسنده لاله باهنر  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه روزنامه ایران، صفحه توانش  
شماره پیاپی 30 اردیبهشت 1395  
زبان فارسی  
متن وقتی که می‌خوانی جهان سراپا گوش می‌شود. صوت آیه‌های سبزت که در فضا می‌پیچد هستی جان تازه‌ای می‌گیرد. این ندای خیر و حق است که به گوش جان می‌رسد. تو سراپا گوش می‌شوی. مست و خمار باده کلام هستی بخش جان فزا. دیوها می‌گریزند وقتی که کلام آرام بخش تو در ذهنم می‌نشیند. این است حقانیت قرآن کریم. برنده ترین سلاحی که در این عصر پرتلاطم مبارزه با دینداری قلوب بشریت را به سوی خود فرا می‌خواند. بخوان به نام پروردگارت که تو را آفرید. جان کلام شب‌های زنده داران بی‌ادعا، صدای تو را این روزها از یک گوشه این شهر می‌شنوم. جاری بر زبان ده‌ها حافظ و قاری از سراسر گستره گیتی. 22 تا 28 اردیبهشت مصلای امام خمینی(ره) میزبان سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن با حضور حافظان و قاریان قرآن از سراسر دنیا بود. از نکات جالب توجه این دوره مسابقات حضور17حافظ نابینا از هفده کشور جهان بود. حافظان نابینایی که با وجود کمترین امکانات توانستند کل کتاب وحی را در سینه‌های خود محفوظ دارند. امسال برای نخستین بار در سی و سومین دوره از مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم حافظان نابینایی از کشورهایی همچون ترکیه، مصر، اردن، افغانستان، پاکستان، مالی، نیجریه، تونس و یمن برای رقابت با یکدیگر حضور داشتند. کاری که با همت سازمان بهزیستی وسازمان اوقاف و امور خیریه صورت پذیرفت. به همین مناسبت در محل برگزاری مسابقات با چند نفر از حافظان شرکت کننده و همچنین محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی از متولیان برگزاری مسابقات حفظ ویژه افراد نابینا گفت وگویی انجام شد که در ادامه می‌خوانید.
قرآن به من شکیبایی آموخت
محمدناصر امیری 32 سال دارد. محمدناصر اهل استان هرات در کشور افغانستان است و میهمان این دوره از مسابقات حفظ قرآن کریم. او نابینا است و به گفته خودش در طول 4 سال توانسته کل قرآن را حفظ کند. او با اشاره به کمبود شدید امکانات ویژه تحصیل و زندگی افراد نابینا در افغانستان می‌گوید: برای حفظ قرآن به هیچ نرم افزار گویای ویژه افراد نابینا دسترسی نداشتم. بخصوص در زمان طالبان هیچ گونه امکاناتی به ما نابینایان تعلق نداشت. الان چهار، پنج سالی می‌شود که توانستم از طریق نرم افزار جاوز (نرم افزار گویای ویژه افراد نابینا که خطوط بینایی را به صورت صوتی برای فرد نابینا می‌خواند) مطالعه کنم. او به خاطره‌ای اشاره می‌کند که به 7 سال پیش برمی گردد. زمانی‌که برای نخستین بار در بنیاد پیر هرات (بنیادی که برای افراد نابینا کمک‌های خیریه جمع‌آوری می‌کند) توسط یکی از دوستان ایرانی اش با روزنامه ایران سپید آشنا می‌شود. او در توصیف آن لحظه می‌گوید: آن لحظه که ایران سپید را در دست گرفتم، حسرت خوردم که چرا در کشور ما روزنامه‌ای به خط بریل وجود ندارد تا نابینایان سرزمین من نیز به صورت روزانه مانند افراد عادی دارای یک روزنامه باشند. این حافظ قرآن درباره نحوه حفظ کردن قرآن می‌گوید: از طریق شنیداری آیات را حفظ می‌کردم. به این طریق که به کمک یکی از دوستانم حفظ قرآن را آغاز و به انجام رساندم. به این صورت که دوستم یک آیه می‌خواند و بعد از سه بار تکرار من آن آیه را حفظ می‌کردم. 12 سال پیش بود که حفظ را شروع کردم و هیچ‌گونه فایل صوتی از کتاب قرآن در اختیار نداشتم. محمدناصر با همه کمبودها و نبود وسایل کمک آموزشی ویژه نابینایان اکنون دانشجوی لیسانس در رشته علوم قرآنی است و همزمان در یکی از مدارس هرات مشغول تدریس تجوید و کامپیوتر به دانش‌آموزان نابینا است. او قرآن را عظیم ترین گنجینه پند و اندرز دانسته و ارزشمندترین پندی که از کتاب آسمانی گرفته را آموختن صبر و امر به کارهای نیک می‌داند.
با مادرم به مجالس ختم قرآن می‌رفتم
علیرضا حسن حافظ کل قرآن کریم و از دیگر نابینایانی است که امسال برای نخستین بار در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در رشته حفظ شرکت کرده است. علیرضا اهل شهر نجف اشرف است. 21 سال دارد و فقط دو سال در مدرسه ویژه نابینایان خط بریل را آموخته. پس از آن تحت تعالیم مادرش توانسته با قرآن مأنوس و با شنیدن صدای قرآن خواندن مادر حافظ کلام وحی شود. علیرضا از تجربه اش در حفظ قرآن می‌گوید: کودک که بودم همیشه با مادرم به مجالس ختم قرآن می‌رفتم. مادرم با قرآن انس زیادی داشت و مرا تشویق می‌کرد تا قرآن را یاد بگیرم. وقتی علاقه مرا به حفظ قرآن دید به صورت روزانه تعدادی از آیات را برایم می‌خواند و من حفظ می‌کردم. پس از آن از طریق نوار ضبط شده قاریان قرآن و همچنین تلاوت‌هایی که از رادیو پخش می‌شد توانستم با صوت و لحن آشنا شوم. علیرضا دلیل اینکه ادامه تحصیل نداده را کمبود کتب درسی بریل در نجف می‌داند. اما دلش می‌خواهد وارد مدرسه علمیه شود و از طریق فایل‌های صوتی درس فقه بخواند. وقتی از مشکلات سر راهش در مسیر حفظ قرآن می‌پرسم، می‌گوید: مادرم همیشه به من می‌گفت: قرآن را بخوان تا خداوند مشکلات تو را خیلی زود حل کند. قرآن بخوان تا خداوند به تو صبر در برابر سختی‌های زندگی دهد. برای همین هر وقت در طول یادگیری و حفظ قرآن دچار سختی می‌شدم از خداوند می‌خواستم تا مشکلم را آسان کند.
مبارک‌ترین اتفاق امسال، حضورم در مسابقات بین‌المللی است
عبدالغفور جوهرچی تنها شرکت کننده نابینا در رشته حفظ از کشورمان و ساکن خراسان رضوی شهرستان تایباد است. 39 ساله و فارغ التحصیل علوم قرآنی. به گفته خودش در دوران کودکی توانسته 5 جزء قرآن را حفظ کند اما به دلیل نبود مدرسه نابینایان در روستای محل کودکیش به شهر مهاجرت می‌کنند تا او بتواند در مدرسه ویژه نابینایان درس بخواند و با خط بریل آشنا شود.
بعد از تکمیل تحصیلات متوسطه شروع به حفظ 25 جزء دیگر قرآن می‌کند. با تلاش و پشتکار در عرض 21 ماه حافظ کل قرآن می‌شود. عبدالغفور امیدوار است امسال جزو نفرات برتر رشته حفظ باشد. هر چند که به قول خودش هدفی جز ارائه محفوظاتش برای مستمعین کلام وحی ندارد. او یکی از زیباترین پندهای قرآن را این‌گونه بیان می‌کند: همانا گرامی ترین شما در نزد خداوند متعال پرهیزگارترین شماست.
ارتقای فعالیت‌های قرآنی در بین نخبگان نابینا
انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی برگزاری نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآنی برای حافظان نابینا را گام تازه‌ای در جهت ارتقای فعالیت‌های قرآنی در بین نخبگان نابینای ایران و نابینایان نخبه جهان اسلام می‌داند. به گفته وی این مسابقات اهداف مختلفی را دنبال می‌کند که از جمله می‌توان به شناسایی استعداد و توانمندی‌های افراد نابینای جهان اسلام و تعامل با سایر کشورهای اسلامی اشاره کرد.
محسنی بندپی چاپ بریل قرآن کریم به سه زبان زنده دنیا را یکی دیگر از دستاوردهای برگزاری این مسابقات می‌داند و دراین باره می‌گوید: به غیر از اینکه ما تلاش کردیم با برگزاری مسابقات حفظ قرآن ویژه افراد نابینا در کنار مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت افراد عادی همکاری‌های خودمان را با سایر کشورها در زمینه‌های قرآنی ارتقا دهیم با چاپ قرآن بریل به سه زبان زنده دنیا به همراه ترجمه و همچنین تدوین آیین نامه ویژه مسابقات حفظ قرآن کریم تمامی تلاشمان را کردیم تا این مسابقات به بهترین نحو برگزار شود. محسنی بندپی در آخر یادآوری کرد که قرار است سال آینده رشته قرائت را به رشته حفظ قرآن کریم برای افراد نابینا در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اضافه کنند.
 
تاریخ ثبت در بانک 7 آذر 1397