کد sr-22706  
عنوان اول برگزیدگان جشنواره بهترین کتاب معلولان معرفی شدند  
نویسنده مجید سرایی  
نوع کاغذی ، الکترونیک  
مقاله نشریه روزنامه ایران، صفحه توانش  
شماره پیاپی 27 آبان 1395  
زبان فارسی  
متن آیین اختتامیه دومین جشنواره کتاب معلولان، با شعار «همه برای هم، جامعه ای برای همه» با معرفی برگزیدگان این جشنواره پایان یافت.
این جشنواره به اهتمام انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان و با همکاری معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب، با حضور مسئولان این نهاد‌ها، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد.
منصور برجیان، دبیر جشنواره و مدیر عامل انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان، در گفت‌و‌گو با «ایران» توانمند‌سازی معلولان را موضوع اصلی جشنواره اعلام کرد: «دومین جشنواره انتخاب بهترین کتاب با موضوع معلول، معلولیت و توانمند‌سازی در قالب جشنواره سه سالانه برگزار شد. در این جشنواره شرکت‌کنندگان از تمامی معلولیت‌ها مثل c.p, معلولان جسمی-حرکتی، نابینایان و کم بینایان آثارشان را به دبیرخانه ارسال کردند. از میان کتاب‌های ارسالی، 18 عنوان انتخاب شد که 10 عنوان مربوط به گروه‌های معلولان است و دو عنوان از سوی کتاب سال خانه کتاب، به‌عنوان برترین‌ها انتخاب شدند.»
حسین نحوی‌نژاد، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در این جشنواره که در محل تالار قلم مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد اظهار داشت: «برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر با حضور 100 میهمان خارجی از 20 کشور در آذر ماه و در شهر اصفهان، برگزاری نمایشگاه تجهیزات توانبخشی معلولان در مصلای تهران به مناسبت روز جهانی معلولان، تجلیل از مدال آوران پارالمپیک از جمله برنامه‌های بسته مناسبتی سازمان بهزیستی در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی است.
نحوی‌نژاد الحاق ایران به کنوانسیون جهانی حقوق معلولان را یک اتفاق بزرگ عنوان کرد و اظهار داشت: در بحث تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون جهانی حقوق معلولان طی سال‌های 86 و 87 در مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا نمایندگان این لایحه تصویب شد. در آن سال (1387) به مدت یک هفته با همکاری دوستانی مثل آقایان، معینی، برجیان، شیخ قرایی وآروان نمایشگاه دستاورد‌های معلولان در حوزه صنایع دستی و فرهنگی را برگزار کردیم. در سال 1392 گزارشی در همین زمینه به سازمان ملل ارائه کردیم. کمیته نظارت بر اجرای کنوانسیون جهانی معلولان 42 سوال مطرح کردند که حدود یک هفته وقت صرف ارائه پاسخ به آن سوالات شد. قرار است در ماه مارس سال آینده (فروردین ماه)، در ژنو از حیثیت توانبخشی ایران دفاع کنیم.برگزیدگان بهترین کتاب معلولان در حوزه‌های در نظر گرفته شده، به شرح زیر معرفی و از آنها تجلیل شد:
ناشران برتر: نشر انجمن باور، نشر بامداد کتاب، نشر پیدایش، نشر نظری، نشر آوای کلار، نشر حتمی.
گروه تربیت بدنی: کتاب جامع ورز معلولین نوشته مشترک یحیی سخنگویی، فریبا محمدیان، مهین فرهادیزاد و زهره افشارمند.
گروه داستان: کتاب پروانه‌ای روی شانه، نوشته بهنام ناصح به‌عنوان اثر برگزیده اعلام شد.
گروه کلیات: مجموعه دو جلدی دایرة المعارف نوابغ و مشاهیر معلول ایران و جهان، نوشته علی ملکپور.
گروه روانشناسی: کتاب روانشناسی رشد در گستره زندگی، ترجمه پرویز شریفی درآمدی و محمد رضا شاهی.
گروه معماری: کتاب راهنمای کاربردی ضوابط و مقررات شهر‌سازی و معماری برای افراد معلول جسمی، نوشته ندا رفیع‌زاده، شعله نوذری، مسعود قاسم‌زاده و مهدی ماندگار.
گروه داستان ترجمه (کودک): کتاب اعجوبه، ترجمه فرح بهبهانی.
گروه داستان ترجمه (نوجوان): کتاب بیرون از ذهن من، ترجمه آنیتا یار محمدی.
گروه داستان تألیف (کودک): مجموعه دو جلدی ماهنوش و صورتک‌های آسمانی.
همچنین هانیه عرب، رباب فتوحی، رضا ایلخانی، یحیی توکلی، شکوفه شاه پری، غلامرضا زرین‌کفشیان و علی نوری، برگزیدگان معلول این دوره از جشنواره معرفی شدند.
نخستین دوره جشنواره انتخاب بهترین کتاب در حوزه معلولان، در سال 1392 از سوی انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان برگزار شد. این انجمن از سال 1385 با هدف نشان دادن توانمندی‌های علمی و هنری معلولان تأسیس شده و جشنواره‌هایی مثل جشنواره فیلم «آوا» را در کارنامه خود دارد.
 
تاریخ ثبت در بانک 7 آذر 1397