کد sr-22691  
عنوان اول امیدی نو برای کودکان ناشنوا: با تلاش محققان وطنی در ساخت سیستم کاشت حلزون شنوایی صورت گرفت  
نویسنده راضیه کباری  
نوع کاغذی ، الکترونیک  
مقاله نشریه روزنامه ایران، صفحه توانش  
شماره پیاپی 20 آبان 1395  
زبان فارسی  
متن شنوایی موهبتی الهی است و نشنیدن دردی اجتماعی. دردی که قرار از بسیاری ربوده است. شاید نقطه شروع هر حرکت اجتماعی، علمی یا... برای همنوعان دردمند حس مشترک همدردی باشد، حس کاستن از درد هموطنی و خانواده‌ای که با مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنند.
کاشت حلزون شنوایی با فناوری داخلی
ساخت دستگاه بیرونی سیستم کاشت حلزون شنوایی به دست محققان کشورمان گامی بلند است در جهت توانمندسازی کسانی که از معلولیتی پنهان و خاموش رنج می‌برند. این سیستم به تازگی توسط جمعی از محققان ساخته شده و مراحل تجاری‌سازی خود را طی می‌کند. دکترمحمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مسئول طرح کاشت حلزون شنوایی درباره مراحل تولید این سیستم می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد که متأسفانه آمار ناشنوایی و کم شنوایی کاهش نمی‌یابد بلکه با وجود پیشرفت‌های علمی و افزایش ‌آگاهی مردم، این آمار در دنیا در حال افزایش است و باید در این زمینه برای آینده بشریت کاری کرد. وی ادامه داد: این مسأله در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی هم بسیار تأثیرگذار است. بی‌شک فردی که با ناشنوایی بزرگ می شود اطرافیان خود را هم درگیر مشکلاتش می‌کند. اما اگر این معلولیت اصلاح شود، از نظر روانی، اجتماعی و اقتصادی هم اثرات مفیدی بر خود فرد و اجتماع خواهد داشت. وزیر علوم می‌افزاید: در حال حاضر حدود 25 سال است که کاشت حلزون شنوایی در ایران انجام می‌شود و در مواردی که ناشنوایی بموقع و در کودکی تشخیص داده ‌شده باشد و عمل کاشت حلزون شنوایی روی فرد انجام شده باشد، آنان به افرادی مفید و موثر در جامعه تبدیل می شوند. وی ادامه می‌دهد: هر ساله حدود 2500 نفر با مشکلات شنوایی در کشور ما به دنیا می‌آیند که بیش از یک هزار نفر کاندیدای کاشت حلزون شنوایی هستند. دکتر فرهادی می‌افزاید: این سیستم دو قسمت دارد قسمت اول آن توسط جراحان در داخل گوش کاشته می‌شود و یک قسمت نیز در بیرون از گوش قرار می‌گیرد که بسیار پیچیده‌تر، حساس‌تر و ظریف‌تر است. در حقیقت گوش درونی، خارج از بدن قرار می‌گیرد. این متخصص گوش و حلق و بینی در ادامه خاطرنشان می‌کند: کاشت حلزون شنوایی یک سیستم فناورانه پیشرفته است که قیمت اصلی آن بسیار بالاست. از این‌رو حدود 18 سال پیش به فکر بومی‌سازی دستگاه نمونه خارجی افتادیم. در آن زمان، نمونه اولی‌هایی که ساخته شد بزرگ و حمل آن برای فرد ناشنوا سخت بود.دکتر حامد ساجدی رئیس هیأت مدیره شرکت سازنده این دستگاه نیز ضمن تشریح فرآیند آغاز و ادامه این طرح گفت: این طرح 18 سال پیش از دانشگاه امیرکبیر کلید خورد و دکتر فرهادی و دکتر معتمدی به‌عنوان استادان راهنما و پس از آن به‌عنوان مشاور تحقیقات آتی نقش بسیار تأثیرگذاری در به ثمرنشستن آن داشتند. از سال 83 و پس از دستیابی به نسخه سخت افزاری با ابعاد بزرگ، به دلایل گوناگون فعالیت این طرح متوقف شد تا سال 92 که ما، کار تجاری‌سازی این محصول را شروع کردیم و تیمی از دانش آموختگان حوزه مهندسی برق، الکترونیک، مخابرات، مهندسی پزشکی، رایانه و کار آزمودگان حوزه بالینی و کلینیکی با شناسایی نیاز مخاطبین این حوزه ویرایش‌های مختلفی از این سیستم را ارائه دادند. تست‌های بالینی سیستم موفقیت‌آمیز بود. نهایتاً امسال ویرایش نهایی بخش بیرونی سیستم کاشت حلزون شنوایی آماده شد. این سیستم با داشتن فناوری روز دنیا با سایر نمونه‌های خارجی قابل رقابت است و در داخل کشور به‌عنوان یک اختراع ثبت شده است.
استاد دانشگاه امیرکبیر ادامه می‌دهد: ما توانسته‌ایم با طراحی داخلی، این محصول را با 40 درصد قیمت مشابه نمونه خارجی آن روانه بازار کنیم که البته این قیمت هنوز هم قابل تعدیل است و به‌طور حتم با تولید انبوه و سرشکن شدن هزینه‌ها، کاهش خواهد یافت.
دکتر ساجدی می‌افزاید: همکاران من معتقدند هر روز که کار ما به تعویق بیفتد، شاید یک یا دو نفر تا ابد ناشنوا باقی بمانند و این بار مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند.
غربالگری شنوایی بر اساس صدای گریه
محققان این شرکت دانش بنیان، در تشخیص به‌موقع ناشنوایی هم به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند. مهندس سمیرا کوشکستانی مدیرعامل شرکت در این باره می‌گوید: فعالیت‌های ما درشرکت در حوزه تشخیص و درمان نارسایی‌های شنوایی متمرکز است. به‌طور مثال می‌دانید که نارسایی شنوایی نوزاد یا کودک هر چه سریعتر تشخیص داده شود فرصت‌های درمانی بیشتری برای کودک فراهم می‌گردد. گاه والدین تا سنین 5 یا 6 سالگی متوجه ناشنوایی بچه نمی‌شوند که برای تشخیص به هنگام نیازمند فرایندهای غربالگری هستیم که زمانبر و هزینه بر است و برای سیگنالگیری نیاز به نیروی متخصص این حوزه داریم، با پژوهش انجام شده در این شرکت می‌توان غربالگری شنوایی را بر اساس صدای گریه کودک انجام داد بدین ترتیب که با گرفتن سیگنال گریه کودک و پردازش آن می‌توان گفت شنوایی کودک طبیعی است یا به بررسی‌های دقیق‌تری نیاز دارد.
مشکل دیگری که البته شیوع آن تنها به کم شنوایان و ناشنوایان برنمی گردد بلکه بسیاری از افراد با آن دست به گریبانند، صدای وزوز گوش «tinnitus» است. تینیتوس به احساس شنیدن صوت گفته می‌شود بدون آنکه منشأیی برای صوت وجود داشته باشد. گاه وزوز گوش چنان آزاردهنده است که زندگی فرد را مختل می‌کند حتی خواب خوب را از او می‌گیرد، فرد را دچار مشکلات روانی می‌سازد و در موارد حاد به خودکشی می‌کشاند. وی در مورد استفاده ناشنوایان از این سیستم می‌افزاید: «شنیدن این صدا ربطی به شنوایی ندارد و در مورد ناشنوایان هم اتفاق می‌افتد. تینیتوس وقتی سکوت جدی‌تر می‌شود آزاردهنده‌تر است. به طور کلی مبتلایان به وزوز گوش، در طول روز خیلی اذیت نمی شوند اما در شب که صداهای محیطی کم می‌شوند بیشتر متوجه صدای وزوز گوش خود می‌شوند. این مشکل در دنیا هم تا به حال پاسخ کاملی برای درمان نگرفته است. مقالات علمی می‌گویند هر درصدی که از این مشکل کاسته شود به بیمار کمک شده است. مهندس سمیرا کوشکستانی ادامه می‌دهد: ما با هدف به کارگیری دانش مهندسی الکترونیک درسیستم طراحی شده سعی در کاهش اثرات آزاردهنده این بیماری داریم.
در سیستمی که ما ارائه کرده ایم، مزیت عمده نوآوری در تحریک الکتریکال است. زیرا در سایر نقاط دنیا پیش تر در بخش تحریک آکوستیک، کارهای بیشتری انجام شده است. این سیستم هم‌اکنون مراحل تست و ارزیابی خود را می‌گذراند.
 
تاریخ ثبت در بانک 6 آذر 1397