کد sr-20766  
عنوان اول تاثیر آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی- کلامی بر خودکارآمدی، اعتمادبه نفس ورزشی و عملکرد ورزشکاران معلول و جانباز  
نویسنده بهروز اکبرزاده  
نویسنده سیدمحمدکاظم واعظ موسوی  
نویسنده احسان زارعیان  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه طب جانباز  
شماره پیاپی 39  
سال 1397شمسی  
ماه بهار  
شماره صفحه (از) 53  
شماره صفحه (تا) 59  
زبان فارسی  
متن اهداف: رویکرد برنامه ریزی عصبی- کلامی (NLP) به ارتباط مشخص بین فرآیندهای عصب شناختی، زبانی و الگوهای رفتاری که از طریق برنامه ریزی یاد گرفته می شود، اشاره می کند. هدف این تحقیق، بررسی تاثیر آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی- کلامی بر خودکارآمدی، اعتمادبه نفس ورزشی و عملکرد ورزشکاران معلول و جانباز بود.
مواد و روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، 30 نفر از ورزشکاران معلول و جانباز جسمی- حرکتی که عضو دو تیم والیبال نشسته گسترش فولاد تبریز و شهرداری تبریز در سال 95-1394 بودند، به روش هدفمند انتخاب شده و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده، پرسش نامه خودکارآمدی عمومی، اعتمادبه نفس ورزشی و آزمون عملکردی اسمیت و هانفورد بود. تمامی شرکت کنندگان مهارت های اختصاصی والیبال نشسته را در مدت زمان 24 جلسه در طول 2 ماه تمرین کردند. گروه آزمایش علاوه بر تمرینات اختصاصی والیبال، 18 جلسه 30دقیقه ای به آموزش و تمرین راهبردهای برنامه ریزی عصبی- کلامی پرداخت. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 23 و توسط آزمون های تحلیل کوواریانس چندمتغیره و T وابسته انجام شد.
یافته ها: اعتمادبه نفس ورزشی (33.47=F) و خودکارآمدی عمومی (41.06=F) در گروه آزمایش به طور معنی داری از گروه کنترل بیشتر بود و 65.0% و 69.5% تغییرات در متغیرهای اعتمادبه نفس ورزشی و خودکارآمدی عمومی در گروه آزمایش به وسیله راهبردهای NLP تبیین شد (0.001p<). همچنین تفاوت متغیر عملکرد در پیش آزمون- پس آزمون براساس آنالیز بازی ها (9.06=t) و نمره مربیان (11.04=t) برای گروه آزمایش معنی دار بود (0.001p<).
نتیجه گیری: آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی-کلامی باعث افزایش خودکارآمدی، اعتمادبه نفس ورزشی و عملکرد ورزشکاران معلول و جانباز می شود.


کلیدواژگان: برنامه ریزی عصبی- کلامی، اعتمادبه نفس ورزشی، خودکارآمدی، عملکرد ورزشی، معلول، جانباز  
تاریخ ثبت در بانک 6 مرداد 1397