کد sr-20762  
عنوان اول تجربه به حاشیه رانده شدن مادران نابینا: یک مطالعه کیفی- پدیده شناسی هرمنیوتیک  
نویسنده سمیرا شهباززادگان  
نویسنده زهرا بهبودی مقدم  
نویسنده شهرزاد غیاثوندیان  
نویسنده محمود شمشیری  
نویسنده ناصر مظفری  
نویسنده محمدعلی محمدی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه تحقیقات کیفی در علوم سلامت  
شماره پیاپی سال 7، شماره 1  
سال 1397شمسی  
ماه بهار  
شماره صفحه (از) 23  
شماره صفحه (تا) 34  
زبان فارسی  
توضیحات مقدمه: مادری کردن، هنری ظریف، توام با ریزه کاری های بسیار است. زنان وقتی پدیده مادری را تجربه می کنند، آسیب پذیر می شوند و با چالش های زیادی مواجه می باشند. اگر این تجربه همراه با یک معلولیت مانند نابینایی باشد، شرایط دشوارتری ایجاد می گردد. پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب مادران نابینا انجام گرفت.
روش : رویکرد مورد استفاده در این مطالعه، پدیده شناسی تفسیری بود و نمونه ها به صورت هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه چهره به چهره عمیق نیمه ساختار یافته با 9 مادر نابینای مادرزاد که کودک کمتر از 8 سال داشتند، انجام گردید. مصاحبه ها ضبط و به طور کامل نوشته شد و تا رسیدن به مرحله اشباع داده ها ادامه یافت. برای اجرای همه مراحل مطالعه از ورود تا جمع آوری و تحلیل و تفسیر و گزارش داده ها، روش van Manen مورد استفاده قرار گرفت. داده ها در نرم افزار MAXQDA تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: از 479 مضمون اولیه، مضمون اصلی «گوشه نشین ناگزیر» و سه زیرمضمون «احساس شرمساری، احساس تبعیض، اجبار در تنهایی» به دست آمد.
نتیجه گیری: درک مادران نابینا از خودشان به صورت به حاشیه رانده شدن بود و آن ها از احساس شرمساری، تبعیض، اجبار در تنهایی و عدم حمایت رنج می بردند. از دست دادن بینایی بر مادری کردن تاثیر دارد و این مادران را در وضعیت های منحصر به فردی قرار می دهد.


کلیدواژگان: مادران، نابینا، پدیده شناسی، مطالعه کیفی، تجارب  
تاریخ ثبت در بانک 6 مرداد 1397