کد sr-18604  
عنوان اول مقایسه اثر Super Brush و مسواک Oral-B بر وضعیت بهداشت دهان کودک با ناتوانی ذهنی  
نویسنده قاسم انصاری  
نویسنده معصومه مسلمی  
نویسنده فرخ طهماسبی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  
شماره پیاپی دوره 19 , شماره 4  
سال 1380شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 335  
شماره صفحه (تا) 345  
زبان فارسی  
متن کودکان مبتلا به اختلالات ادراکی (انواع ناتوانیهای ذهنی) که بخشی قابل توجه و تامل را در هر جامعه تشکیل می دهند، بدلیل محدودیتهای مختلف حرکتی که منشا گرفته از ناتوانی یادگیری می باشند عموما از مشکلات متعدد دندان ناشی از ضعف در رعایت بهداشت دهان و دندان رنج می برند. در این راستا و به منظور بهبود وضعیت بهداشتی دهان کودکان فوق مطالعه حاضر طراحی گردید تا توانایی مسواک Super Brush با سر سه قلو در مقایسه با مسواک Oral-B از نظر برطرف نمودن پلاک دندانی بررسی گردد.
در این تحقیق که به روش Cross Over و از نوع Single Blind انجام گرفت، تعداد 50 دانش آموز پسر طبقه بندی شده بعنوان آموزش پذیر در گروه سنی 6 تا 14 سال از مدرسه استثنایی پیروزی تهران مورد بررسی قرار گرفتند. کودکان به طور تصادفی به دو گروه B, A تقسیم شدند و چگونگی استفاده از هر یک از مسواکها به طور مجزا به آنها آموزش داده شد. در مرحله اول گروه A به مدت یک ماه از مسواک Oral-B استفاده می کرد و پس از یک هفته توقف کاربرد این مسواک، به مدت یکماه از Super Brush استفاده می کردند. در گروه دوم دقیقا عکس این وضعیت اعمال می شد. اندازه گیریها به کمک شاخص OHI-S در مقاطع یکروز قبل، یکهفته بعد و یک ماه بعد از شروع مسواک نمودن با هر نمونه صورت پذیرفت.
براساس نتایج بدست آمده و تجزیه و تحلیل آماری آنها با استفاده از آزمون Paired T-test هیچگونه تفاوت معنی داری از نظر وضعیت بهداشت دو گروه با استفاده از مسواک Super rush, Oral Bمشاهده نشد. لذا می توان با توجه به کاربرد ساده تر Super Brush و نزدیک بودن کارآیی آن به مسواکهای معمول، استفاده از این مسواک را توصیه کرد.


کلید واژه: مسواک، Super Brush، بهداشت دهان، DMF, Oral B، ناتوانی ذهنی، Mental Retard  
تاریخ ثبت در بانک 26 فروردین 1397