کد sr-18558  
عنوان اول بررسی تاثیر مددکاری اجتماعی بر سازگاری اجتماعی در والدین افراد کم شنوا  
نویسنده عباس مهوش ورنوسفادرانی  
نویسنده مجتبی ابراهیمی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه Auditory and Vestibular Research  
شماره پیاپی سال 23، شماره 5  
سال 2014میلادی  
ماه بهار  
شماره صفحه (از) 60  
شماره صفحه (تا) 67  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف: کم شنوایی پراسترس ترین معلولیت است و مراقبت از کودکان کم شنوا، والدین را در معرض خطر سلامت روانی قرار می دهد. از این رو حمایت و مداخله های تخصصی برای این خانواده ها بسیار ارزشمند است و آنها را در پرورش فرزندشان بسیار کمک می کند. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر مددکاری اجتماعی بر سازگاری اجتماعی در والدین کودکان کم شنوای شهر اراک بود.
روش بررسی: در این پژوهش، تعداد 37 خانواده کودکان کم شنوا 4 تا 16 سال شهر اراک، به صورت نمونه گیری مبتنی بر هدف از جامعه انتخاب شدند. برای تعیین دریافت یا عدم دریافت خدمات مددکاری از مصاحبه و بررسی پرونده و به منظور تعیین سازگاری اجتماعی از پرسش نامه 54 پرسشی سازگاری اجتماعی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات به دست آمده از والدین، از تحلیل واریانس استفاده شد.
یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد بین والدین افراد کم شنوایی که خدمات مددکاری اجتماعی دریافت کرده بودند و والدینی که این خدمات را دریافت نکرده بودند از نظر سازگاری اجتماعی و مقیاس های آن تفاوت معنی داری وجود دارد(p<0/001).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت والدین افراد کم شنوایی که خدمات مددکاری اجتماعی دریافت کرده بودند سازگاری اجتماعی کلی بالاتری داشتند. بنابراین ارائه خدمات مددکاری به والدین افراد کم شنوا باعث ارتقای سازگاری اجتماعی آنان می شود.
کلیدواژگان: سازگاری اجتماعی، مددکاری اجتماعی، کم شنوایی  
تاریخ ثبت در بانک 23 فروردین 1397