کد sr-18556  
عنوان اول بررسی عوامل بازدارنده مشارکت ورزشی معلولین جسمی–حرکتی شهر کازرون  
نویسنده بهنام مهدوی فر  
نویسنده ابراهیم خوشنام  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه تحقیقات کاربردی علوم ورزش بدون مرز  
شماره پیاپی 6  
سال 1396شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 97  
شماره صفحه (تا) 105  
متن هدف: این پژوهش با هدف بررسی عوامل بازدارنده مشارکت ورزشی معلولین جسمی-حرکتی مرد و زن شهر کازرون انجام گرفت.
روش: این پژوهش نوع توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلولین جسمی – حرکتی مرد و زن شهر کازرون به تعداد 296 نفر مرد و 214 نفر زن می باشند، نمونه آماری از طریق جدول مورگان به تعداد 169 نفر مرد و 136 نفر زن تعیین شده و به صورت داوطلبانه 112 نفر مرد و 88 نفر زن از طریق روش غیر تصادفی در دسترس به پرسشنامه عوامل بازدارنده مشارکت ورزشی معلولین جسمی-حرکتی در فعالیت های بدنی گشتاسبی (1391) پاسخ دادند که دارای 27 سوال 5 ارزشی لیکرت و چهار مولفه عوامل اجتماعی- فرهنگی، اقتصای، امکانات– تجهیزات و محیطی می باشد و تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از روش آماری tیک نمونه ای استفاه شده است.
نتایج: نتایج آزمون t یک نمونه ای نشان داد که عوامل اجتماعی– فرهنگی(0001/0(P= ، اقتصادی(0001/0(P=، امکانات– تجهیزات(0001/0(P=، محیطی(حمل و نقل) (0001/0(P= در مشارکت ورزشی معلولین جسمی-حرکتی تاثیر دارد .
بحث: نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که عوامل بازدارنده فرهنگی – اجتماعی، اقتصادی، تجهیزات - امکانات و محیطی در عدم مشارکت به فعالیت های ورزشی نقش بسیاری دارند. به طوری که نگرش مردم به معلولیت در جامعه موجب گریز این افراد از حضور در جامعه و مشارکت در فعالیت های ورزشی شده است.


کلیدواژگان: مشارکت ورزشی، معلولین جسمی– حرکتی، عوامل فرهنگی– اجتماعی، عوامل اقتصادی، عوامل تجهیزات – امکانات ،عوامل محیطی  
تاریخ ثبت در بانک 23 فروردین 1397