کد sr-18546  
عنوان اول راهکارهای مبتنی بر همکاری های بین سازمانی برای ارائه خدمات کتابخانه ا ی به نابینایان و کم بینایان: الزامات و کارکردها  
نویسنده سکینه قاسم پور  
نویسنده ایوب نازی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه نظام ها و خدمات اطلاعاتی  
شماره پیاپی سال 3، شماره 3  
سال 1393شمسی  
ماه تابستان و پاییز  
شماره صفحه (از) 29  
شماره صفحه (تا) 46  
زبان فارسی  
متن هدف: هدف این پژوهش پیشنهاد راهکارهایی جهت گسترش همکاری­های بین­سازمانی در ارائه خدمات کتابخانه­ای به نابینایان و کم­بینایان کشور است.
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی (تحلیل محتوا) اجرا گردیده است. اطلاعات مورد نیاز پژوهش در دو بخش مجزا گردآوری شده است. در بخش اول، از طریق مصاحبه تلفنی با تعداد 12 نفر از افراد متخصص و فعال در حوزه نابینایان، و با طرح 3 سوال باز بخشی از اطلاعات گردآوری شد. بخش دوم از داده­ها و اطلاعات مورد نیاز پژوهش با مشاهده وب­سایت کتابخانه­ها و استفاده از اطلاعات موجود در پژوهش­های پیشین و اسناد و متون تخصصی، سایت­های خبری و... بدست آمد.
یافته­ها: یافته­ها نشان داد با وجود تعداد بسیار زیاد افراد نابینا و کم­بینا در کشور، وضعیت ارائه تسهیلات و خدمات اطلاعاتی دچار پراکندگی بوده و در سطح کشور برنامه­ای ملی جهت تبادل و اشتراک منابع بین تمام کتابخانه­ها و سازمان­های مرتبط با این گروه خاص وجود ندارد.
نتیجه­گیری: جهت رسیدن به سطح مطلوب خدمات، باید در دو سطح درون­سامانی و بین­سازمانی(ملی)، اقدامات و سیاست های جدیدی از جمله، کاربرد بیشتر فناوری اجرا شود. همچنین کتابخانه ملی نابینایان و کم­بینایان کشور (متمایز از کتابخانه­های موجود کنونی و ازجمله بخش نابینایان کتابخانه ملی)، به­عنوان نهادی پویا و برخوردار از حمایت­های مادی و معنوی دولتی و مردمی تاسیس و در نهایت طرح اشتراک و تبادل منابع ویژه نابینایان و کم­بینایان در سطح ملی تحت نظارت این سازمان جدید اجرا شود.
کلیدواژگان: نابینایان و کم بینایان، کتابخانه ملی نابینایان، همکاری بین سازمانی، اشتراک منابع  
تاریخ ثبت در بانک 22 فروردین 1397