کد sr-18540  
عنوان اول شیوع مشکلات شنوایی در قربانیان مین زیر 18 سال  
عنوان دوم ،  
نویسنده محمد حیدریان مقدم  
نویسنده سید حسین سیدحسینی داوران  
نویسنده حمید شکوهی  
نویسنده سید عباس میرصادقی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه طب جانباز  
شماره پیاپی 26  
سال 1393شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 29  
شماره صفحه (تا) 34  
زبان فارسی  
متن اهداف: صدای مهیب و ناگهانی مانند صدای ناشی از انفجار مین، می تواند موجب پارگی پرده گوش، اختلال در سیستم استخوانچه ای، اختلال در سیستم عصبی گوش و در برخی موارد ناشنوایی کامل شود. بر همین اساس، این مطالعه با هدف جمع آوری اطلاعات و بررسی وضعیت شنوایی قربانیان مین زیر 18 سال ایران انجام شده است.
روش ها: تمامی بازماندگان انفجار مین زیر 18 سال مبتلا به مشکلات شنوایی، وارد مطالعه شدند و پس از گرفتن اطلاعات دموگرافیک، وضعیت شنوایی، اطلاعات بالینی و درمانی آن ها توسط یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مورد ارزیابی قرار گرفت. فراوانی ها به صورت عدد و درصد و همچنین میانگین و انحراف معیار گزارش شد.
یافته ها: حدود یک سوم از قربانیان انفجار مین از مشکلات شنوایی رنج می بردند که میانگین سنی آن ها 2.05 ± 16.13 سال و میانگین مدت زمان کم شنوایی 2.5 ± 6.7 سال محاسبه شد. شایع ترین مشکل جانبی سردرد با فراوانی 81.3% بود. بیشتر افراد تحت مطالعه در محیط های با فرکانس بالا و شلوغ دچار مشکل می شدند (65%) و وزوز گوش یک مشکل شایع در میان آن ها گزارش شد (87%). نزدیک به 50 درصد از کم شنوایی ها در هر گوش حسی-عصبی بود. ارتباط معناداری میان مدت زمان مجروحیت و میزان کم شنوایی وجود نداشت.
نتیجه گیری: قرار گرفتن در مقابل صدای ناگهانی مانند انفجار مین می تواند باعث بروز انواع مشکلات شنوایی مانند کم شنوایی و همچنین مشکلات دیگری مانند سردرد، سرگیجه و وزوز گوش شود که قادراند کیفیت زندگی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. فراوانی مشکلات شنوایی در بازماندگان انفجار مین زیر 18 سال بسیار بالاست و برخی از آن ها با گذشت مدت زمان طولانی از حادثه، همچنان از این مشکلات رنج می برند. با توجه به حساسیت گروه سنی تحت مطالعه، مطالعات گسترده تر در این زمینه و معاینات منظم این افراد ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژگان: مشکل شنوایی، وزوز گوش، مین  
تاریخ ثبت در بانک 22 فروردین 1397