کد sr-18539  
عنوان اول طراحی و ارزیابی نرم افزار آموزشی الکترونیکی برای آموزش مسایل بهداشتی به نابینایان  
نویسنده کامبیز بهاءالدین بیگی  
نویسنده زهرا سادات ایزی  
نویسنده سیمین صالحی نژاد  
نویسنده زهرا جراره  
نویسنده رویا وطن خواه  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه گام های توسعه در آموزش پزشکی  
شماره پیاپی 26  
سال 1393شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 456  
شماره صفحه (تا) 463  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف: امروزه فن آوری های نوین، فرصت های برابری را برای آموزش نابینایان و دسترسی آنان به اطلاعات موردنیازشان فراهم آورده است. استفاده از این فن آوری ها توسط دانش آموزان دارای نقص بینایی یک الزام می باشد. این مطالعه با هدف ارایه یک نرم افزار کاربردی برای آموزش مسایل پزشکی جهت استفاده نابینایان و ارزیابی نظرات در مورد مزایا و معایب آن انجام گرفت.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع کیفی بود که پس از انجام مصاحبه با 15 نفر از نابینایان در مقاطع مختلف تحصیلی، لیستی از مطالب آموزشی موردنیاز در حوزه بهداشت روانی تهیه و توسط یک نفر با صدای مناسب در فایل های صوتی ضبط گردید. مطالب ارایه شده در یک دیسک فشرده چند رسانه ای برای نابینایان تهیه و اجرا شد و در نهایت نظرات آنان مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.
یافته ها: نابینایان به طور کلی از کیفیت نرم افزار راضی بودند و استفاده از آن را موجب افزایش میزان یادگیری خود می دانستند، اما در عین حال اعتقاد داشتند که باید محتوای مطالب بهتر باشد و اطلاعات کامل تری در مورد بیماری ها ارایه گردد و این نرم افزار برای سایر اطلاعات بهداشتی آنان نیز طراحی شود.
نتیجه گیری : با توجه به نقش فن آوری و ابزارهای آموزش الکترونیکی در افزایش یادگیری نابینایان و همچنین نیاز بیشتر این افراد به اطلاعات بهداشتی، لزوم توجه مربیان و مدیران آموزشی به طراحی و اجرای این ابزارها به منظور آموزش مسایل بهداشتی ضروری می باشد.

کلیدواژگان: نابینایان، اطلاعات بهداشتی، آموزش الکترونیکی  
تاریخ ثبت در بانک 22 فروردین 1397