کد sr-18535  
عنوان اول رشد هیجانی در کودکان کم شنوا: بیانات چهره ای، بازشناسی هیجانی، قواعد تظاهر، هیجانات آمیخته و نظریه ذهن خوانی  
نویسنده گیتا موللی  
نویسنده معصومه ایمانی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه Auditory and Vestibular Research  
شماره پیاپی سال 23، شماره 6  
سال 2014میلادی  
ماه بهار  
شماره صفحه (از) 1  
شماره صفحه (تا) 16  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف: مطالعات مختلف نشان می دهد که کودکان کم شنوا در مقایسه با کودکان عادی مشکلاتی را در کلیه ابعاد رشد هیجانی شامل بیان چهره ای، بازشناسی هیجانی، قواعد تظاهری، فهم هیجانات آمیخته و متضاد و نظریه ذهن خوانی نشان می دهند. هدف مقاله حاضر مروری بر پژوهش های انجام گرفته در زمینه بررسی مشکلات رشد هیجانی در کودکان کم شنوا بود.
یافته های اخیر: برخی یافته ها نشان می دهند در سنین پایین عملکرد کودکان کم شنوا مشابه عملکرد کودکان شنواست. در بررسی قواعد تظاهری در کودکان کم شنوا می توان اذعان کرد الگوی پاسخ دهی کودکان کم شنوا ممکن است نشان دهنده مشکلات آنان در درک حالات ذهنی نباشد، بلکه ناشی از ناتوانی آنان از بیان کردن دلایل خود در این موقعیت ها باشد. به طور کلی یافته های تحقیقاتی نشان می دهد که فهم و درک هیجانی در جنبه ها و ابعاد مختلف با توانایی های ارتباط زبانی کودک مرتبط است.
نتیجه گیری: الگوی نتایج به دست آمده بر مبنای فرضیه مکالمات، مبین این است که کودکان ناشنوا در بیشتر ابعاد رشد هیجانی مانند تفسیر و تشخیص هیجانات چهره ای، عملکردی مشابه همسالان شنوا دارند اما این کودکان در فهم قواعد تظاهری و نظریه ذهن خوانی که در آن تجربه مکالمات نقش اساسی دارد عملکرد ضعیف تری داشتند. یافته های اخیر به طور کلی نشان می دهد که زبان نقشی اساسی در رشد هیجانی کودکان دارد و بنابراین کودکان ناشنوا در مقایسه با کودکان شنوا عملکرد ضعیف تری دارند.

کلیدواژگان: کودک کم شنوا، بیانات چهره ای، رشد هیجانی، هیجانات آمیخته و نظریه ذهن خوانی، قواعد تظاهری  
تاریخ ثبت در بانک 22 فروردین 1397