کد sr-18530  
عنوان اول مقایسه حافظه کاری دیداری در دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا با همتایان عادی: پژوهشی در افراد بدون زبان اشاره  
نویسنده فریده تنگستانی زاد  
نویسنده عزت اله احمدی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه Auditory and Vestibular Research  
شماره پیاپی سال 23، شماره 6  
سال 2014میلادی  
ماه تابستان  
شماره صفحه (از) 92  
شماره صفحه (تا) 98  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف: نقص شنوایی در افراد ناشنوا و کم شنوا علاوه بر مهارت های ارتباطی، بسیاری از توانایی های شناختی آنها از جمله حافظه را تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو هدف پژوهش حاضر، مقایسه حافظه کاری ـ دیداری در دانش آموزان ناشنوا، کم شنوا با همتایان عادی بود.
روش بررسی: در پژوهش حاضر که از نوع علی ـ مقایسه ای بود، با استفاده از آزمون Andre Rey ،60 دانش آموز آسیب دیده شنوایی (30 ناشنوا و 30 کم شنوا) با 30 دانش آموز عادی به عنوان گروه بهنجار که براساس جنس، هوش، پایه تحصیلی و وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی همتا شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند.
یافته ها: یافته ها نشان داد، بین گروه عادی با دو گروه ناشنوا و کم شنوا تفاوت معنی دار وجود دارد(p<0/05)، که میانگین گروه عادی از دو گروه دیگر بیشتر بود. اما تفاوت بین دو گروه آسیب دیده معنی دار نبود(p>0/05).
نتیجه گیری: نتایح نشان داد که کارکرد دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا در تکلیف حافظه کاری ـ دیداری نسبت به همتایان عادی خود، ضعیف تر است اما دو گروه ناشنوا و کم شنوا عملکرد یکسانی داشتند. بنابراین با شناسایی و درک بهتر عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت این توانایی شناختی، می توان با ارائه راه کارهای جدید آموزشی، بسیاری از عقب افتادگی های این گروه از افراد، در زمینه های مختلف شناختی را بهبود بخشید.


کلیدواژگان: حافظه کاری دیداری، دانش آموزان ناشنوا، دانش آموزان کم شنوا
 
تاریخ ثبت در بانک 22 فروردین 1397