کد sr-18526  
عنوان اول اثر بخشی آموزش تصویربدنی با استفاده از راهبردهای فراشناخت برسازگاری اجتماعی دانش آموزان کم بینا شهر اصفهان  
نویسنده یدالله صفری  
نویسنده پرویز شریفی در آمدی  
نویسنده صغری ابراهیمی قوام  
نویسنده احمد عابدی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مجله مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی سال 5، شماره 11  
سال 1394شمسی  
ماه تابستان  
شماره صفحه (از) 261  
شماره صفحه (تا) 269  
زبان فارسی  
متن هدف: پژوهش حاضربه بررسی تاثیرآموزش تصویربدنی با استفاده از راهبردهای فراشناخت برسازگاری اجتماعی دانش آموزان کم بینا شهر اصفهان پرداخته است که در مدارس نابینایان مشغول به تحصیل بودند.
روش بررسی: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون وپس آزمون با گروه کنترل است. جامعه مورد مطالعه پژوهش را دانش آموزان پایه هشتم کم بینا پسرانه مناطق شش گانه شهر اصفهان درسال تحصیلی 95-1394 تشکیل می داد. نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای صورت گرفت؛ سپس 30 نفر نمونه گیری شده، به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت آموزش تصویر بدنی با استفاده از راهبردهای فراشناخت قرار گرفت در حالی گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکردند. ابزار این پژوهش پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا، تصویر بدنی و برنامه آموزش تصویربدنی با استفاده از راهبردهای فراشناخت بوده است. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که میزان سازگاری اجتماعی در مرحله قبل از مداخله و بعد از مداخله اختلاف معنا داری داشته است (0٫001>p). همچنین بین گروه مداخله و گروه شاهد، اختلاف معنا دار بود (0٫001>p).
نتیجه گیری: شرکت در جلسات برنامه آموزش تصویربدنی با استفاده از راهبردهای فراشناخت منجر به ارتقای سطح سازگاری اجتماعی در گروه آزمایش شده است.
کلیدواژگان: تصویر بدنی، فراشناخت، سازگاری اجتماعی، دانش آموزان کم بینا  
تاریخ ثبت در بانک 21 فروردین 1397