کد sr-18501  
عنوان اول بررسی میزان ابتلای نوزادان بستری در آی سی یو نوزادان به سیتومگالوویروس در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر  
عنوان دوم ، ، ، ،  
نویسنده مریم سنجیده  
نویسنده سیروس نعیمی  
نویسنده مریم مرادی نسب  
نویسنده رویا مرادی  
نویسنده کتایون وحدت  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه طب جنوب  
شماره پیاپی سال 18، شماره 6  
سال 1394شمسی  
ماه بهمن و اسفند  
شماره صفحه (از) 1171  
شماره صفحه (تا) 1178  
زبان فارسی  
متن مقدمه: سیتومگالوویروس شایع ترین علت عفونت های مادرزادی و مهم ترین علت ناشنوایی مادرزادی است که شیوع آن حدود 2-1 درصد از کل تولدها می باشد که بر اساس منطقه ی جغرافیایی، نژاد و شرایط اقتصادی - اجتماعی متفاوت است. مطالعه حاضر با هدف بررسی توزیع عفونت سیتومگالوویروسی در نوزادان بستری در آی سی یو نوزادان در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر انجام شد.
مواد و روش ها: گروه مورد مطالعه 80 نوزاد بستری در آی سی یو نوزادان بودند که نوزادان مورد مطالعه از نظر عفونت سیتومگالوویروسی با روش PCR بر روی ادرار مورد سنجش قرار گرفتند.
یافته ها: از 80 نوزاد مورد مطالعه با میانگین سنی 59/ 30-30/ 9 روز، در نوزادان زیر 30 روز تنها یک نوزاد مبتلا به سیتومگالوویروس بود. در سن بالای 30 روز، یازده نوزاد با سیتومگالوویروس مثبت بود که از نظر آماری تفاوت معنی دار با هم داشتند (05/ 0>P). بر اساس یافته های این مطالعه فقط 2/1 درصد از نوزادان با سیتومگالوویروس، از مادر به دنیا می آیند و تقریباً 55 درصد در سنین بالای 1 ماه مبتلا می شوند که به عبارتی از محیط کسب می کنند.
نتیجه گیری: با توجه به شیوع 2/ 1 درصد عفونت سیتومگالوویروس مادرزادی در بوشهر، که شیوعی مشابه و یا حتی کمی کمتر از بقیه مناطق دنیا دارد، نیاز به استفاده از روش های خاص برای پیشگیری از این بیماری در منطقه ی بوشهر نبوده و پیروی از گایدلاین های منتشر شده کفایت می کند.
کلیدواژگان: سیتومگالوویروس انسانی، عفونت مادرزادی، آی سی یو نوزادان، PCR  
تاریخ ثبت در بانک 21 فروردین 1397