کد sr-18333  
عنوان اول تفسیر مشکلات نوجوانان پسر کم توان ذهنی خفیف مدارس استثنایی: یک مطالعه کیفی  
نویسنده یوسف ادیب  
نویسنده اسکندر فتحی آذر  
نویسنده سینا شفیعی سورک  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه تحقیقات کیفی در علوم سلامت  
شماره پیاپی سال 5، شماره 2  
سال 1395شمسی  
ماه تابستان  
شماره صفحه (از) 175  
شماره صفحه (تا) 187  
زبان فارسی  
متن مقدمه: آگاهی از مشکلات فراگیران با نیازهای ویژه، خانواده ها و مسوولان آموزش استثنایی را در نحوه درست رفتار و آموزش یاری می رساند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل مشکلات نوجوانان پسر کم توان ذهنی خفیف مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی انجام شد.
روش : این مطالعه به صورت کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام گرفت. نمونه های مطالعه را 16 دانش آموز پسر 15 تا 18 ساله مبتلا به کم توانی ذهنی خفیف مدارس استثنایی شهر تبریز در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل داد که در جریان یک مصاحبه ساختار نیافته و طی زمان 20 تا 70 دقیقه، مشکلاتشان را بیان نمودند. داده ها با روش Smith و همکاران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: درون مایه های به دست آمده از مطالعه شامل «آسیب های خانوادگی (خانواده گسیخته و بیماری در خانواده)، ناراحتی های جسمانی (بیماری و بدشکلی بدنی و نارسایی عضوی)، بدرفتاری با نوجوان، آسیب های روان شناختی (اضطراب، احساس گناه و خودکنترلی ضعیف)، نگرانی از آینده (نگرانی از امنیت خود در آینده و نگرانی از آینده تحصیلی و حرفه ای)، تحصیل در مدرسه استثنایی، ضعف در فراگیری و معلولیت دیگران» بود.
نتیجه گیری: کودکان و نوجوانان کم توان ذهنی خفیف مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی با مشکلات پیچیده ای مواجه هستند. توجه به این مشکلات می تواند خانواده ها و مسوولان نظام آموزشی کشور را در کاستن از آلام این گروه از فراگیران یاری رساند.


کلیدواژگان: نوجوانان، کم توانایی ذهنی خفیف، آموزش استثنایی، پدیدارشناسی  
تاریخ ثبت در بانک 18 فروردین 1397