کد sr-18328  
عنوان اول نیازسنجی آموزشی زوجین در آستانه ازدواج در خصوص نقش مشاوره ژنتیک در پیشگیری از معلولیت های ارثی و ژنتیکی در شهر قم در سال 1392  
نویسنده راضیه بروجردی  
نویسنده سیامک محبی  
نویسنده شهرام ارسنگ  
نویسنده داود شجاعی زاده  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه پیشگیری و سلامت  
شماره پیاپی 4  
سال 1395شمسی  
ماه تابستان  
شماره صفحه (از) 1  
شماره صفحه (تا) 9  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف: فرزندان حاصل از ازدواج های فامیلی با شیوع بیشتری نسبت به جمعیت عمومی دچار ناهنجاری های مادرزادی و ژنتیکی می شوند و اکثر ناهنجاری های مادرزادی و ژنتیکی با دادن آگاهی و آموزش های قبل و حین ازدواج به راحتی قابل پیشگیری هستند. این مطالعه به بررسی نیازهای آموزشی زوجین در خصوص نقش مشاوره ژنتیک در پیشگیری از معلولیت های ارثی و ژنتیکی پرداخت.
روش بررسی: مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی مقطعی بوده و 250 نفر از زوجین در آستانه ازدواج استان قم به صورت در دسترس در مطالعه شرکت کردند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 3 قسمت مشخصات دموگرافیک، سوالات آگاهی و سوالات نگرش استفاده شد که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته بود. دادها توسط نرم افزار SPSS در سطح معنی داری کمتر از 1/0 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: نوع ازدواج 5/66 درصد از زوجین ازدواج غریبه و 5/33 درصد ازدواج فامیلی بود. میانگین و انحراف معیار آگاهی افراد مورد بررسی برابر 27/10± 62/50 از 100 نمره و میانگین و انحراف معیار نگرش افراد مورد بررسی برابر 66/7 ± 55/54 از 100 نمره بود. در این مطالعه همبستگی مثبت و معنی داری بین میزان آگاهی و سن (143/0=r) وجود داشت. در این مطالعه آگاهی افراد با ازدواج فامیلی و غیر فامیلی (092/0=P) اختلاف معنی داری داشت. بین میانگین نگرش و اقدام به مشاوره هم ارتباط وجود داشت (002/0=P).
نتیجه گیری: آگاهی و نگرش افراد تحت مطالعه شرایط مطلوبی نداشت. لازم است دستگاه های بهداشتی به شیوه های مختلف ازجمله استفاده از مدل های مختلف آموزش بهداشت برای افزایش آگاهی و نگرش خانواده ها اقدام نمایند.
کلیدواژگان: مشاوره ژنتیک، معلولیت ارثی و ژنتیکی، نیاز آموزشی، زوجین  
تاریخ ثبت در بانک 17 فروردین 1397