کد sr-18317  
عنوان اول بررسی رابطه بین اختلال صوت بر شاخص کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکروزیس  
عنوان دوم ، ، ، ، ،  
نویسنده هدیه هاشمی  
نویسنده علی سعدالهی  
نویسنده افشین سمائی  
نویسنده راهب قربانی  
نویسنده جلال بختیاری  
نویسنده حدیثه قمی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه کومش  
شماره پیاپی 62  
سال 1395شمسی  
ماه پاییز  
شماره صفحه (از) 302  
شماره صفحه (تا) 307  
زبان فارسی  
متن سابقه و هدف: بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS) یک اختلال نورولوژیک با آسیب در سیستم عصبی مرکزی است که بین سنین 20 تا 45 سالگی آغاز می شود. یکی از مشکلات شایع در بیماران، مشکلات مربوط به صوت و گفتار می باشند و یک علت مهم در کاهش کیفیت زندگی بیمار است. هدف از این مطالعه بررسی شاخص کیفیت زندگی مرتبط با اختلال صوت در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکروزیس بود.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی و مقطعی بر روی نمونه های در دسترس مبتلا به MS مراجعه کننده به کلینیک های مغز و اعصاب شهر سمنان انجام شد. از میان مبتلایان به MS، کسانی که نمره EDSS آن ها بین 1 تا 6 و حداقل 3 سال از شروع بیماری آن ها گذشته بود وارد مطالعه شدند و نمونه صوتی مراجعان با استفاده از کشش واکه های واکه /a/ و /i/ را به مدت 3 ثانیه و سه بار با حفظ بلندی و زیر و بمی متعادل ضبط شد و پارامترهای آکوستیک با استفاده از نرم افزار صوتی Praat مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت سپس شاخص معلولیت صدا به بیمار برای تکمیل ارائه می شد.
یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که همبستگی معنی داری بین پارامترهای آکوستیک صدا و شاخص معلولیت صدا وجود ندارد.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که اختلال صوت بیماران MS بر کیفیت زندگی این بیمارن تاثیر معنادار ندارد ولی در توان بخشی این بیماران باید این اختلالات ارزیابی و درمان شوند
کلیدواژگان: مالتیپل اسکلروزیس، اختلال صوت، کیفیت زندگی  
تاریخ ثبت در بانک 17 فروردین 1397