کد sr-18302  
عنوان اول اثر بخشی بازی های گروهی بر مهارت های اجتماعی-هیجانی کودکان با نشانگان داون 7 و 8 ساله شهر اهواز  
نویسنده فیروزه ، ، یوسفی  
نویسنده کامبیز پوشنه  
نویسنده مسعود سرانجه  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی 12  
سال 1395شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 74  
شماره صفحه (تا) 79  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف: برای بهبود مهارت های اجتماعی-هیجانی کودکان با نشانگان داون روش های مختلفی از جمله بازی درمانی گروهی معرفی شده است. این پژوهش به منظور بررسی اثر بخشی بازی های گروهی بر مهارت های اجتماعی-هیجانی کودکان با نشانگان داون انجام گرفته است.
روش بررسی: جامعهٔ آماری این پژوهش تمامی کودکان با نشانگان داون 7- 8 سالهٔ شهر اهواز بود که از میان آن ها نمونه ای به حجم 30 نفر به روش تصادفی چند مرحله ای (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) انتخاب شد. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. گروه آزمایش تحت تاثیر بازی های گروهی در 30 جلسهٔ 90 دقیقه ای و گروه کنترل در معرض برنامهٔ آزاد قرار گرفتند. به منظور بررسی تاثیر بازی های گروهی بر مهارت های اجتماعی هیجانی کودکان با نشانگان داون از پرسشنامهٔ مهارت های اجتماعی-هیجانی بوستین (2007) استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد اجرای برنامهٔ بازی های گروهی بر مهارت های اجتماعی هیجانی تاثیر داشته و توانسته سطح مهارت کودکان با نشانگان داون را در مهارت های اجتماعی-هیجانی (مهارت خودآگاهی، خودنظم دهی، همدلی، روابط اجتماعی و رفتار سازگارانه) افزایش دهد (0٫001>p).
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که یکی از راه های افزایش مهارت های اجتماعی و هیجانی در کودکان با نشانگان داون به کارگیری بازی های گروهی در قبال آن هاست.


کلیدواژگان: بازی گروهی، مهارت های اجتماعی هیجانی، کودکان نشانگان داون  
تاریخ ثبت در بانک 17 فروردین 1397