کد sr-18296  
عنوان اول مروری بر آسیب مهارت های حسی حرکتی و پیامدهای روان شناختی آن در کودکان با ناتوانی های رشدی و ذهنی، کودکان با اختلال کمبود توجه-بیش فعالی و کودکان با اختلال یادگیری ویژه  
نویسنده شهروز نعمتی  
نویسنده نگین معتمد یگانه  
نویسنده علی شریفی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی 12  
سال 1395شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 36  
شماره صفحه (تا) 42  
زبان فارسی  
متن هدف: در فرآیند تحول، رشد بهنجار توانایی حسی-حرکتی از مولفه های اصلی سازگاری، سلامت جسمانی، اجتماعی و رشد شناختی به حساب می آید؛ این مهارت توانایی دست کاری محیط از سوی کودک را فراهم کرده و باعث افزایش ظرفیت های هوشی و تعامل کافی با محیط و همسالان می شود. آسیب های فرآیند تحولی مجموعه ای از توانایی ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد. هدف پژوهش حاضر از بین مجموعه آسیب ها، بررسی آسیب مهارت های حسی-حرکتی و پیامدهای روان شناختی آن در کودکان دارای ناتوانی های رشدی و ذهنی ، کودکان با اختلال کمبود توجه و بیش فعالی و کودکان با اختلال یادگیری ویژه است . این سه اختلال جزء اختلال های با میزان شیوع بالا در فرآیندهای تحولی می باشند.
روش بررسی: در پژوهش حاضر با استفاده از روش مروریو با انتخاب مقالات و کتاب های موجود در بین سال های 1965 تا 2013 از پایگاه های اطلاعاتی شامل Medline، Proquest، Scopus، Elsevier اطلاعات مورد نظر در مورد متغیر حرکت درباره کودکان با ناتوانی های رشدی و ذهنی، اختلال نقص توجه-بیش فعالی و اختلال یادگیری ویژه جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: تولد کودکان با اختلالات عصبی تحولی با توجه به نقص های شناختی، عاطفی و رفتاری اختلالشان، چالش عمده ای برای جامعه و خانواده بوده است. عوامل آسیب زای فرایندهای تحولی، مهارت های اصلی روان شناختی از جمله رشد مهارت های حسی-حرکتی را در کودکان ، با ناتوانی های رشدی و ذهنی و با اختلال نقص توجه و بیش فعالی و با اختلال یادگیری ویژه تحت تاثیر منفی قرار داده و این گروه ها را در معرض آسیب های اجتماعی از جمله طرد از سوی همسالان، خود پنداره ضعیف، عزت نفس و کیفیت زندگی پایین و مشکلات تحصیلی قرار می دهد.
نتیجه گیری: انجام مداخلات به هنگام مهارت های حسی-حرکتی به همراه دیگر مداخله ها، برای این گروه از کودکان ضروری به نظر می رسد.


کلیدواژگان: آسیب مهارت های حسی، حرکتی، ناتوانی های رشدی و ذهنی، اختلال یادگیری ویژه، اختلال نقص توجه و بیش فعالی، پیامدهای روان شناختی  
تاریخ ثبت در بانک 17 فروردین 1397