کد sr-18279  
عنوان اول شناسایی و اولویت بندی نیازهای والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم  
نویسنده عباسعلی حسین خانزاده  
نویسنده ایمانه صدری  
نویسنده فهیمه ایمن خواه  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی 13  
سال 1396شمسی  
ماه بهار  
شماره صفحه (از) 72  
شماره صفحه (تا) 73  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف: از اقدامات بسیارمهم برای ارائهٔ خدمات آموزشی و توان بخشی مناسب به والدین کودکان مبتلا به اختلال های طیف اوتیسم، شناسایی نیازهای آن ها است. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف شناسایی و الویت بندی نیازهای والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم انجام شد.
روش بررسی: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع زمینه یابی (پیمایشی) بود. جامعهٔ آماری این پژوهش را والدین دارای فرزندان مبتلا به اختلال اوتیسم در استان های تهران، قم، کرج و قزوین درسال 1394 تشکیل دادند. از این بین نمونه ای به حجم 250 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها، مقیاس اوتیسم بهر آیونگ و همکاران 2008 و پرسشنامهٔ محقق ساخته نیاز های والدین به کار گرفته شد. داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و آزمون فریدمن تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: باتوجه به اینکه پرسشنامهٔ محقق ساخته دارای سه عامل بود، یافته های پژوهش نشان داد که عامل آگاهی دربارهٔ توانایی های شناختی و ارتباطی کودک با میانگین رتبهٔ 2٫83 عامل مهم تر و نیازهای والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم شامل آگاهی دربارهٔ مشکلات حرکتی کودک با میانگین رتبهٔ 26٫86 گویهٔ مهم تر و پس از آن آگاهی دربارهٔ نوع رفتارهای کلیشه ای و وسواسی کودک با میانگین رتبهٔ 26٫43 و آگاهی دربارهٔ توانایی حافظهٔ کودک با میانگین رتبهٔ 25٫51 در رتبهٔ دوم وسوم قرار داشتند.
نتیجه گیری: باتوجه به ابعاد نیاز های شناسایی شدهٔ والدین کودکان مبتلا به اوتیسم، پژوهش حاضر می تواند توسط مربیان آموزشی و توان بخشی و متخصصان بالینی استفاده شود.


کلیدواژگان: شناسایی و اولویت بندی، نیاز های والدین، اختلال طیف اوتیسم  
تاریخ ثبت در بانک 17 فروردین 1397