کد sr-18184  
عنوان اول تاثیر یک دوره تمرینات منتخب نوروفیدبک SMR/تتا بر زمان واکنش دیداری و شنیداری در جانبازان و معلولان ورزشکار  
نویسنده سجاد پارسایی  
نویسنده سعید آلبوغبیش  
نویسنده حکیم عبدالهی  
نویسنده رضا علی رجبی  
نویسنده علی عنبری  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه طب جانباز  
شماره پیاپی 38  
سال 1396شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 15  
شماره صفحه (تا) 20  
زبان فارسی  
موضوعات امواج مغزی ، نوروفیدبک ، زمان واکنش ، جانبازان ، معلولان  
متن اهداف: یکی از شاخص های دقیق برای بررسی سرعت و کارآیی تصمیم گیری در موقعیت های مختلف به خصوص موقعیت های ورزشی، زمان واکنش است. بنابراین هدف این تحقیق، بررسی تاثیر تمرینات نوروفیدبک بر زمان واکنش دیداری و شنیداری جانبازان و معلولان ورزشکار بود.
مواد و روش ها: در این پژوهش کاربردی از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون در سال 1396، تعداد 16 نفر از جانبازان و معلولان ورزشکار شهر شیراز، در هیات جانبازان و معلولان شهرستان شیراز به صورت نمونه گیری دردسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه مساوی کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. گروه آزمایشی به مدت 15 جلسه در تمرینات نوروفیدبک با استفاده از دستگاه ویلیستاس و با پروتکل افزایش SMR (ریتم حسی- حرکتی) و کاهش تتا شرکت کرد. قبل و بعد از شروع تمرینات از هر دو گروه آزمون زمان واکنش ساده و انتخابی به صورت دیداری و شنیداری به عمل آمد. برای تحلیل آماری داده ها از نرم افزار SPSS 21 و آزمون های تحلیل واریانس مرکب، تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی LSD استفاده شد.
یافته ها: تمرینات نوروفیدبک باعث کاهش زمان واکنش ساده دیداری (0.007=p)، ساده شنیداری (0.001=p)، انتخابی دیداری (0.003=p)، و انتخابی شنیداری (0.0001=p) شد.
نتیجه گیری: تمرینات نوروفیدبک بر بهبود کارکرد مغز در زمان واکنش ساده و انتخابی به صورت دیداری و شنیداری در جانبازان و معلولان ورزشکار موثر است.


کلیدواژگان: امواج مغزی، نوروفیدبک، زمان واکنش، جانبازان، معلولان  
تاریخ ثبت در بانک 17 فروردین 1397